Avatar billede HenningFr Praktikant
07. maj 2021 - 20:01 Der er 18 kommentarer

Opstartsproblemer

Hej

Min laptop. Lenovo ThingPad W 701 starter op med fuldskærm klare farver i sekvensen: Rød-Grøn-Blå-Hvid som gentager sig.
Jeg er stadigvæk kørende på min iPad.

Kan jeg være så heldig, at der er en i dette forum, som måske kender til mit problem.

Håbet er lysegrønt.

Mvh Henning
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. maj 2021 - 20:36 #1
Hvilken styresystem er der installeret? Win 7, Win 8/8.1 eller Win 10.
Det vil være fint hvis du har mulighed for at tage et billede.

Der kan ikke lægges billeder direkte ind på eksperten, men de kan uploades vha. dette program:

  https://da.imgbb.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2021 - 20:41 #2
Har læst at hvis man trykker på "sleep" (ved ikke hvor det er) , og når den er lukket ned at man så starter den igen så skulle den loade Windows.
Passer det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. maj 2021 - 20:54 #3
Avatar billede HenningFr Praktikant
07. maj 2021 - 21:24 #4
Tak for svaret.

Styresystemet er Win 10

Et billede siger ofte mere end ord, men her er et billede intetsigende.
Et billede af laptop med “RØD” skærm siger intet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. maj 2021 - 21:44 #5
Jeg kan ikke se noget billede.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2021 - 08:56 #6
Prøv når skærmen gør som du beskriver, at trykke på FN+4. Computeren bør nu gå i sleep mode. Efter et stykke tid i den tilstand, prøv at trykke på en vilkårlig tast der bør starte pc igen.
Kommer den så tilbage på den samme skiftende skærm eller starter computeren op?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2021 - 09:00 #7
Formoder problemet er noget i den stil som vises her:
https://www.youtube.com/watch?v=HWugyoWqjqA
Avatar billede HenningFr Praktikant
08. maj 2021 - 10:56 #8
Hej 220661
Tak for interessen.
FN+4 er prøvet uden resultat. Ej heller forsøg på opstart i fejlsikret tilstand.
YouTube link viser netop problemet.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. maj 2021 - 11:01 #9
Prøv dette!
selv om  det er til en Laptop som ikke vil starte op. så er det i det minste forsøgt.
https://www.version2.dk/artikel/mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live-7854
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2021 - 11:22 #10
#8 Skal det forstås at recovery skærmen ikke kommer frem når du tvangs ned lukker den over 3 gange og du lader den køre den 4 gang?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2021 - 11:28 #11
Hvis du har backup af data kunne du jo forsøge at gen installere den fra bunden af hvis du under boot fra usb medie kan starte en installation op uden du får farve flimmer på skærmen. Du kan fra anden pc hente og oprette medie herfra denne side: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Man henter værktøjet og kører det. Der er vejledning på siden. Du skal vælge at oprette medie til anden pc og vælge den version som din syge pc kører. Din usb pind skal være på min 8 GB.
Avatar billede HenningFr Praktikant
08. maj 2021 - 11:49 #12
Jeg har godt nok en backup, som er ca 3 mdr gammel.
Summen af det hele gør, at jeg er nødt til at få laptop repareret ved specialister.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2021 - 11:58 #13
Jeg synes det lyder mærkeligt du ikke kan komme i fejlsikret tilstand. Du kan i Windows 10 ikke bruge F8. Pc skal tvangs  lukkes så snart du ser den mindste aktivitet. Dette gøres 3 gange og 4 gang bør den starte i den blå recovery skærm. Jeg ser problemet liggende i en defekt grafik kort driver som burde kunne fixes.
Avatar billede HenningFr Praktikant
08. maj 2021 - 12:50 #14
Der er ikke rigtig noget der lykkedes for mig. Hvis det er et defekt grafik kort er der håb forude.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2021 - 14:32 #15
#14 På bærbare computere er hardware typisk loddet på bundkortet og en del af dette, så en udskiftning betyder typisk nyt bundkort.
Havde jeg været i din situation ville jeg sikre data. Der er et par metoder til dette.
1: Harddisken udtages og kobles til andet Microsoft system og men kan tilgå filerne.
2: Hvis pc kan køre på et live medie kan diskens filsystem tilgås og data kan kopieres over til andet eksternt medie.
Personligt havde jeg forsøgt 2 først da jeg altid  har sådan et medie :-)
Avatar billede HenningFr Praktikant
08. maj 2021 - 15:23 #16
Tak for de mange gode tip.
Perspektiverne er til at få øje på. Det bliver nok en kostbar operation, for at få laptop til at køre igen
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2021 - 16:04 #17
Jeg har kikket lidt på nettet, og kan et sted se at den som brugt koster omkring 6300 kr, Men du har ret i, at det nok kommer til at koste "en del" penge.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2021 - 18:15 #18
#16 Det er vel ikke sikkert. Så længe man ikke prøver med en live usb kan man ikke kende status på den.