Avatar billede provinsadvokaten Nybegynder
10. februar 2010 - 13:47 Der er 3 kommentarer

formel til at beregne procesrente i excel

Jeg har et spørgsmål, jeg ikke kunne finde svar på i dette udmærkede forum:

Hvordan laver man en formel, efter hvilken man kan beregne morarente eller procesrente.

Jeg er kommet et stykke af vejen, men der er forskellige oplysninger der skal opfyldes.

Renten skal beregnes som days360
rentesatsen ændres hvert halve år (1-7 og 1-1)
formelen skal kunne beregne renten af et beløb angivet som en dato
sidstedatoen skal være i dags dato.

Jeg kan næsten forestille mig hvordan det gøres, men vil lige have lidt hjælp

Jeg kan godt regne rentedage fra dato til dato. Jeg skal nu have den til at anvende de/n relevante procentsats/er og regne det hele sammen.

hvordan regner jeg procesrenten fra 20-9-2009 til dags dato hvis det oplyses, at renten fra 1.7.09-31.12.09 er 8,55% og fra 1.1.2010 til d.d. er 8,20% og det skal være rentedage 360.

Jeg ved det er svært, ellers ville jeg ikke spørge på et så fornemt forum...

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2010 - 17:32 #1
Spørger du om det konkrete regnestykke eller efterlyser du en generel renteberegner i stil med:
http://morarente.ingmar.dk/MoraKlient.aspx

Der lader sig vel gøre i Excel, men det vil kræve en betydelig arbejdsindsats.

Hans
Avatar billede provinsadvokaten Nybegynder
11. februar 2010 - 09:16 #2
Hej Hans,
JEg kender godt ingmars morarenteberegner, og har brugt den en gang imellem, mest for at tjekke andres renteberegning. Jeg søger faktisk det konkrete regnestykke i excel, da jeg har en masse gamle fordringer, som skal masseudregnes. Hvis jeg f.eks. har 100 fordringer, som ikke er lige gamle og ikke lige store, men alle skal bruge samme renteberegningsmetode, så kunne man trække i plusset og få hele molevitten på en gang.

Jeg forestiller mig at den første funktion er at regne ud hvor mange dage der er fra startdatoen til den nærmeste 1/7 eller 1/1, og tage det antal dage og regne renten ud på det fordringens størrelse. Derefter regner man 'bare' 180 dage med den relevante rente x gange fordringen så mange gange som der er halve år, og den sidste er så frem til dags dato.

Alt det skal samles i et felt...

Jeg skal have det samme som Ingmar, men i mit eget regneark, hvis du forstår.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2010 - 20:22 #3
Jo jeg forstår udmærket - den slags koster jo normalt penge jf. også Ingmars hjemmeside :-)

Jeg laver ikke en fiks og færdig renteberegner til hvad jeg forstår er dit eget erhversmæssige formål, men da det nu er dig (som jeg ikke kender) kan du, hvis det har interesse, få en kopi af en fil der kan udregne "én ad gangen". Du skal i givet fald fortælle mig, hvortil jeg skal sende filen. Filen er langt fra fuldkommen, men den kan måske alligevel være til inspiration/nytte. Resultaterne afviger lidt fra Ingmars. Jeg kan ikke sige hvorfor, da jeg ikke kender hans beregningsmetode, men min metode fremgår specifikt, så den kan du selv checke. Jeg garanterer ikke for noget som helst.

Hans