Avatar billede nixon Novice
24. februar 2010 - 20:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kommunikation mellem to regnark med HVIS sætning?

Jeg har to regnark "udskrift.xls" og "data.xls"

Når jeg skriver et tal i udskrift.xls i Kolonne A, skal den tjekke i data.xls om tallet er gyldigt og såfremt det er tilfældet, skal der overføres en tekst til Kolonne B.

*************************
udskrift.xls
*************************
  A    |    B    |    C
1 3225  | ost

*************************
data.xls
*************************
  A    |    B    |    C
1 3100  |  3199    | Mælk
2 3200  |  3299    | Ost
3 3300  |  3399    | Smør
4 3400  |  3499    | Fløde
5 3600  |  3699    | Sukker
.

Så HVIS værdien i udskrift.xls Kolonne A ligger mellem en af værdierne i Kolonne A og B i data.xls, så skal teksten i Kolonne C skrives i Kolonne B i udskrift.xls.

Jeg er usikker på om HVIS sætningen kan bruges, idet jeg ikke kan se i hjælpefilen at man kan tage to Koloner og tjekke at værdien ligger mellem.

Hvis der er spørgsmål, er i yderst velkommen til at komme med dem.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 09:09 #1
I udskrift.xls, celle B1 indsættes følgende matriksformel:

=INDEX([data.xls]Sheet1'!D1:D5;MATCH(1;(A1>=[data.xls]Sheet1'!B1:B5)*(A1<=[data.xls]Sheet1'!C1:C5);0))

(erstat INDEX og MATCH med INDEKS og SAMMENLIGN hvis dansk Excel)

Bemærk, at hvis du i udskrift.xls, celle A1 indtaster for eksempel 3500 vil du få en fejlmeddelelse fordi denne værdi ikke er indeholdt i nogen af de angivne intervaller i data.xls.

Hans
Avatar billede nixon Novice
25. februar 2010 - 20:14 #2
Hej Hans

Mange tak.

Når jeg retter det til med INDEKS og SAMMENLIGN, og fjerner "'" efter Ark1 "ellers fik jeg en fejl"

Kom det til at se sådanne ud

=INDEKS([data.xls]Ark1!D1:D5;SAMMENLIGN(1;(A1>[data.xls]Ark1!B1:B5)*(A1<=[data.xls]Ark1!C1:C5);0))

Så skriver den #I/T  "Fejl: Værdien er ikke tilgængelig"

Jeg må indrømme at jeg aldrig før har benyttet SAMMENLIGN, og derfor ikke kan afgøre om det er syntaksen der er laver ballade?

Der hvor vi skriver D1:D5 hvad peger vi på der? teksten?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2010 - 01:50 #3
Har du indtastet som matriksformel, det vil sige ved at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter? Det er nødvendigt. Herved vil Excel automatisk omslutte formlen med tuborgparenteser {}. D1:D5 indeholder Mælk, Ost, Smør, Fløde, Sukker.
Det virker her.

Hans
Avatar billede nixon Novice
26. februar 2010 - 21:20 #4
Det virker også her :D "kendte ikke til Ctrl+Shift"

Mange tak :D

lægger du et svar, så vil jeg med glæde belønne din hjælp

Kenneth
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2010 - 08:12 #5
Værsgod
Hans