Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. maj 2006.
Spamniveauet er stabilt Omkring 85 pct. af alle mails modtaget i Danmark, er spam.
85 pct. er et overvældende tal. At 85 pct. af alle mails er uønskede, betyder jo reelt, at hvis en person modtager 100 mails om dagen, er der kun 15 mails, som personen faktisk ønsker at modtage. Resten er lige til skraldespanden.
De 85 pct. er en gennemsnitsbetragtning over de seneste 18 måneder, hvor den nogle gange har ligget på 87-88 pct. og andre gange på 80-81 pct.
Men at den ligger i dette leje, skyldes det normale mailflow. På almindelige hverdage sender danske virksomheder millioner af mails, og det er disse mails, som holder spamprocenten nede.
I weekenden, hvor virksomhederne ikke sender så mange mails, er spamprocenten helt oppe på 94-95 pct. Den procentuelle stigning skyldes altså udelukkende, at der bliver sendt færre "legitime" mails.
Der er ikke megen udsigt til, at spamprocenten vil falde. Der har gennem tiden været flere beregninger, der viser, at spam er en kæmpe forretning. Spam er billig at sende, og selv om langt det meste spam bliver stoppet, slettet eller ignoreret, er der stadig spam, der slipper igennem, bliver læst og reageret på. I betragtning af det lave omkostningsniveau kræver det ikke meget salg, før der er penge at hente i spam.
Internationalt er myndighederne begyndt at tage spammere seriøst. Der arresteres fra tid til anden spammere, men knap er en spammer pågrebet, før en ny har taget hans plads.
Så det ser ud til, at spamprocenten har nået sit niveau.
Læs mere på www.softscan.dk.
OriginalModTime: 04-05-2006 13:52:31