Kan man købe en blogger?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. februar 2007.


Bestikkelse? Firmaer betaler bloggere for at omtale deres produkter.

Rigtig mange mennesker er begyndt at læse blogs som en del af den daglige underholdning, eller fordi Googles søgeresultater peger derhen. Det ved virksomhederne, og de skyr ingen midler, når bloggerne skal overtales til at give dem spalteplads. De første eksempler er set i Danmark.

"A penny for your thoughts", lyder et amerikansk udtryk. Men det er godt på vej til at blive forældet, for netop dine tanker er sandsynligvis mere værd en kun en penny - cirka seks øre.
Virksomheder har nemlig indset betydningen af omtale i bloggermiljøet, den såkaldte blogosfære, og betaler gerne bloggere for at få spalteplads på nettets mest populære internetdagbøger.
De mere end 60 millioner weblogs på verdensplan - heraf cirka 30.000 danske - sætter deres præg på søgemaskinernes resultatsider. Det betyder, at omtale på populære weblogs er en hurtig vej til synlighed på internettet, og i de fleste tilfælde er det også billigere og mere effektfuldt end gennem traditionelle Google AdWords og bannerannoncer.
Især teknologivirksomhederne har taget det nye medie til sig. Flere har allerede forsøgt med succes - sandsynligvis flere, end vi kender til - og andre er blevet taget med bukserne nede i forsøget.
Sidstnævnte prøvede Microsoft, da softwaregiganten i julen 2006 sendte et eksemplar af Acers bærbare Ferrari-computer til cirka 90 teknologibloggere.
Tanken var, at bloggerne kunne få mulighed for at prøve den nyeste version af Windows-systemet Vista godt en måneds tid, inden det blev frigivet til offentligheden. Forhåbentlig ville bloggerne så bruge deres populære blogs til at fortælle potentielle købere, hvad de syntes om Vista.

Gaver gav bagslag
I blogosfæren blev gaven dog taget i en ganske anden ånd, og debatten om bloggeres uafhængighed delte vandene.
"Det er bestikkelse. Klart og tydeligt. Du skal enten være en idiot eller ansat hos Microsoft for at tolke det anderledes. (...) Der er måske ikke nogen etisk retningslinje for bloggere, men det siger noget om personen, hvis de tager imod maskinen," skriver brugeren Thunderblue i en kommentar til bloggeren Long Zheng, der modtog en bærbar computer.
I sidste ende valgte mange af de udvalgte bloggere at sende maskinen retur til Redmond nær Seattle med et "nej tak".
Eksemplet beskriver godt, hvorfor virksomheder skal tænke sig godt om, inden de kaster sig ud i at bruge blogmediet som en ny kanal til markedsføring. Det er nemlig ikke sikkert, at blogosfæren ser et reklamefremstød på samme måde, som virksomhedens marketingsafdeling. Og så ender det, der skulle have givet positiv omtale, med negative blogindlæg.

Tilliden forsvinder
Trine-Maria Kristensen er direktør og medstifter af Social Square, der rådgiver virksomheder i brugen af blogmediet. Hun kan godt forstå, hvorfor virksomheder kan være fristet til at forsøge sig med private blogs som reklamesøjle.
"Fordelen ved nichemedierne er, at der er en niche for hvad som helst. Uanset om du inter­esserer dig for bonderoser, patchwork eller strikning, så kan du finde en blog, hvor de 25 andre interesserede også kommer. Det giver nogle helt nye muligheder for at markedsføre sig ud i de nicher, som du ikke har en jordisk chance for at nå, hvis din eneste kanal var Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten," siger hun.
Det er de klar til at udnytte hos semoblog.com, en dansk pendant til amerikanske payperpost.com. Tanken er at fungere som det mellemled, der matcher virksomheder og bloggere til begges fordel. Virksomhederne får omtale på steder, der rammer lige i målgruppen, og bloggerne får mellem 40 og 400 kroner for hvert indlæg, de skriver, fortæller Søren Riisager, der er medstifter af semoblog.
Men netop det, at bloggerne bliver betalt for deres indlæg, kan vise sig som en stor udfordring for blogmiljøet, forudsiger Trine-Maria Kristensen.
"Det eneste, der giver tillid på en blog er, at man kan stole på, at det bloggeren skriver, kommer fra hende selv. Hvis jeg skal til at være i tvivl, hver gang jeg læser en blog, om personen skriver om det her produkt, fordi hun mener det, eller fordi hun får 100 kroner for at mene det, så bryder det tillidssystem sammen," siger hun.

Vin til bloggerne
Den bekymring deler Søren Riisager dog ikke.
"Så længe vi ikke stiller nogle krav til, om indlæggene skal være positive eller negative, så mener jeg ikke, at bloggeren mister sin troværdighed," siger han.
Han forsikrer, at når semoblog inden for få måneder går i luften, så vil det blive indskærpet for bloggerne, at de bliver betalt for at sige deres mening og ikke for at skrive positive anmeldelser.
Semoblog.com har fået Forbrugerombudsmandens ord for, at konceptet ikke overtræder dansk markedsføringslov. Men det er med den præmis, at bloggerne gør det klart og tydeligt, at de er blevet betalt for deres indlæg, oplyser Karen Søndergaard til Computerworld. Hun er jurist hos Forbrugerombudsmanden og har behandlet sagen.
På trods af forbehold fra virksomhedsrådgivere og risikoen for at blive opdaget og udstillet i blogosfæren, kan der være gevinst, hvis virksomheden slipper helskindet igennem charmeoffensiven hos bloggerne.
Allerede i 2005 forsøgte den sydafrikanske vinproducent Stormhoek sig med blogs som alternativt reklamemedie. Producenten forærede 100 flasker vin til britiske bloggere, og som den ene fjer, der blev til fem høns, kunne Stormhoek 12 måneder efter konstatere, at 100 flasker vin var blevet til en 100 procent stigning af salget i Storbritannien.
"Når social software indeholder så enorm kraft, hvorfor skulle man så nogensinde betale for en reklame? Hvis du siger noget interessant online, når det ud til mange flere. En stor del af onlinemarketing handler om at have så meget som muligt derude, sådan at når folk bliver interesseret i brandet, så er der 1.000 ting, de kan klikke på," har direktøren Jason Kroman sagt om det, dengang, utraditionelle tiltag.

Musiker forsøger sig
Samme model har musikeren Kenneth Thordal valgt at udnytte i markedsføringen af sin nye cd, "Alt og ingenting". Bloggere, der jævnligt skriver om musik, kan nemlig få et gratis anmeldereksemplar, hvis de lover at skrive om den.
Endnu er den nye plade ikke kommet i forretningerne, men siden 30. januar har musikbloggere kunnet få fingrene i et eksemplar. Det tilbud har cirka 20 personer benyttet sig af. Om anmeldelserne bliver gode eller dårlige, betyder ikke noget, siger Kenneth Thordal. Man skal nemlig ikke undervurdere den virale markedsføring:
"Det vigtigste for mig er ikke, at jeg får 20 gode anmeldelser, det er mere det, at jeg får nogle ambassadører, der er engageret i, hvad jeg gør. Det er en meget, meget billig form for markedsføring så længe, der er nogen, der vil lege med," siger han.
At sende cd'er ud til 20 bloggere koster cirka 300 kroner, og når omkostningerne til markedsføring er så lave, er det kun et spørgsmål om tid, før Kenneth Thordals eksempel bliver praksis i industrien, forudsiger han.
"Et stort navn som Nephew vil måske få 1.000 bloggere, men det er stadig et billigt reklametiltag, for det vil måske koste 12.000 kroner. Det kan du højst få en halv side i Gaffa for. Hvad tror du er mest værd, at få 1.000 mennesker til at skrive om din plade eller en halv side i Gaffa? Jeg ved godt, hvad jeg vælger," siger Kenneth Thordal.

Faktaboks:
Det siger markedsføringsloven
Der er tale om reklame, når man tilkendegiver sin mening mod betaling. Uanset om reklamen er positiv eller negativ, er den omfattet af markedsføringslovens nye paragraf 4, der trådte i kraft 1. juli 2006. Den sætter regler for reklameidentifikation:

Paragraf 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Faktaboks
Prisen for blogomtale
2006: Microsoft forærer omkring 90 teknologibloggere en bærbar computer til en værdi af cirka 12.000 kroner per maskine. Blogosfæren beskylder Microsoft for bestikkelse, og flere af maskinerne bliver leveret tilbage.

2006: CREAMaid tilbyder 10 amerikanske dollars for hver blogpost, der omhandler McDonald's eller Heineken. Ingen af de to firmaer havde noget med kampagnen at gøre, men begge får alligevel massiv omtale i blogosfæren.

2005: Den sydafrikanske vinproducent Stormhoek tilbød sin vin til 85 britiske bloggere, der lystigt skrev om vinen og virksomheden. Stormhoek fordoblede efterfølgende sin eksport til Storbritannien.

OriginalModTime: 22-02-2007 14:55:43




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere