Hillerød genindfører it-vagt efter december-nedbrud

Hillerød Kommunes økonomiudvalg har onsdag genindført den 24/7-vagt, som i december kunne have reddet it-systemerne efter nedbrud.

Artikel top billede

Foto: Kerem Yucel.

Hillerød Kommune besluttede onsdag at genindføre den vagtordning, der i midten af december kunne have afværget et it-nedbrud, som sendte store dele af de kommunale systemer i sort. 
 
Beslutningen blev truffet af kommunens økonomiudvalg og betyder, at vagtordningen efter at være sparet væk i 2010 kan være i kraft igen inden længe.
 
Det fortæller digitaliseringschef i Hillerød Kommune, Søren Kristensen.
 
"Nu beder jeg vores forhandlingschef om, at vi genoptager vores aftale med HK om tilkaldevagtordning, og så kan den være i kraft om få dage, hvis ellers HK siger ja," siger Søren Kristensen. 
 
Sparede vagten væk
Tilkaldevagt-ordningen blev oprindeligt indført efter et større nedbrud i Hillerød Kommune i 2009. Men en sparerunde i 2010 kostede ordningen livet og frigjorde 200.000 kroner til andre formål.
 
Imidlertid betød nedbruddet i julemåneden, hvor en lang række systemer var ude af drift, at kommunen ifølge Frederiksborg Amts Avis endte med at bruge 100.000 kroner på teknikere og konsulenter som følge af nedbruddet.
 
Den genindførte vagtordning består i, at en tilkaldevagt automatisk modtager en alarm hvis kommunens it-systemer fejler.
 
"På det kritiske system har vi leverandøren til at foretage overvågningen. Det er en tilkaldevagtordning," siger Søren Kristensen. 
 
Sikrere kølestyring
Ud over at genindføre vagtordningen er der ifølge Søren Kristensen også sat penge af til at forbedre driftssikkerheden på det fejlramte køleanlæg, som fik temperaturen i kommunens serverrum til at stige til mere, end serverne kunne klare på den frostkolde nedbrudsnat.
 
I lyset af nedbruddet er Søren Kristensen naturligvis godt tilfreds med, at vagtordningen bliver genindført.
 
"Vi har løst det konkrete problem. Men parallelt med det sker der en stadig større afhængighed af digitalisering," siger Søren Kristensen. 
 
Derfor mener han, at der er behov for efterfølgende at se på, om der er andre systemer, som skal behandles som kritiske systemer.
 
Det vil ifølge digitaliseringschefen dimensionere, hvordan hele infrastrukturen, back-up og eventuel replikering vil blive bygget. 

"Det vigtige er, at der er sammenhæng mellem det, vi leverer, og det, som bliver efterspurgt," siger Søren Kristensen. 
 
Systemstatus skal genovervejes
Søren Kristensen fortæller, at han derfor vil gennemgå de eksisterende service level agreements (SLA) for at finde ud af, om de enkelte systemer skal have omdefineret deres status.
 
"Er der nogen af systemerne, som vi skal betragte som kritiske, selvom vi ikke har gjort det før? Eller er der nogen af dem, vi i virkeligheden kan sænke beredskabet på?" spørger han.
 
Dermed er meningen at omprioritere systemerne for at fastslå, om det er de rigtige systemer, der betragtes som kritiske.
 
"Et eksempel kunne være mailsystemet. Er vi mere afhængige af det, end vi egentlig var opmærksomme på i den sidste udgave af vores SLA," tilføjer Søren Kristensen.
 
Netop mailsystemet i Hillerød Kommune gik i sort under nedbruddet i midten af december og blev igen som en følgevirkning ramt af endnu et nedbrud mellem jul og nytår.

Læs også:
Her er Hilllerød Kommunes reaktion efter nedbrud

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S