Artikel top billede

Test: Fremragende server til små firmaer

Microsofts prisbillige pakke bestående af Exchange, SharePoint og integreret administration er stadig et fantastisk udgangspunkt.

Mange små virksomheder benytter Microsofts Small Business Server (SBS) til at komme i gang med deres første server og netværk. SBS blev lanceret tilbage i 1997 under navnet BackOffice Small Business Server 4.0, er siden modnet og nu blevet en integreret platform, der består af de vigtigste services, enhver lille virksomhed har brug for: Fil- og print-funktioner, e-mail, deling af kalender og kontakter samt dokumentsamarbejde.

Ud over at der er en begrænsning af antallet af samtidige brugere, så tilbyder SBS en komplet kernefunktionalitet og leverer således funktioner i enterprise-kvalitet til en pris, hvor næsten alle små virksomheder kan være med.

Den nyeste version, Windows SBS 2011, er tilgængelig i to udgaver: Essentials og Standard.

SBS 2011 Standard inkluderer Windows Server 2008 R2, Exchange 2010 SP1, SharePoint Foundation 2010 og SQL Server 2008 R2 Express og understøtter op til 75 brugere. Alle kernetjenesterne - fil og print, e-mail, samarbejde og fjernadgang - kører på en enkelt server, men kan udvides til yderligere fysiske eller virtuelle servere med Premium Add-on Kit, som består af Microsoft SQL Server 2008 R2 og Hyper-V R2.

SBS 2011 Essentials er målrettet meget små virksomheder med højst 25 medarbejdere. Essentials leverer en fil- og print-platform til lokale applikationer og integrerer med cloud-baseret software til e-mail og samarbejde.

Til forskel fra SBS 2011 Standard medfølger der til Essentials ikke nogen kopi af Exchange eller SharePoint Foundation på den lokale server. Al e-mail og samarbejde håndteres i skyen via services såsom Microsofts Office 365. Den fysiske server kører en komplet udgave af Windows Server 2008 R2 og håndterer bruger-autentifikation og serveradministrationen. 

Microsoft vil levere et integreret modul til den hostede service Office 365 til håndtering af single sign-on og bruger-provisionering fra Essentials' serverkontrolpanel. Ved hjælp af yderligere såkaldte Cloud Integration Modules kan administratorer oprette profiler til stort set enhver anden hosting-leverandør heriblandt Rackspace og Google.
 
Selv om målgruppen er meget små netværk, inkluderer Essentials adskillige services i enterprise-klassen. For eksempel er der et indbygget system til backup, der dækker både netværksklienterne og serveren. Faktisk er Essentials' funktion til backup af klienterne unik for denne udgave, mens server-backup også findes i Standard-udgaven. Ligesom i Standard muliggør Essentials også fjernadgang til netværket, så man via en browser kan tilgå filer og applikationer.

Det får du i standardversionen

Med lokale implementeringer af Windows Server, Exchange, SharePoint Foundation og SQL Express er SBS 2011 Standard det rigtige valg for it-afdelinger, der ønsker at have deres services til e-mail og samarbejde inden for rækkevidde og under direkte kontrol. Til forskel fra Essentials inkluderer Standard også Windows Software Update Services 3.0 (WSUS). Denne brugbare service giver en samlet indgang til administration af opdateringer af alle domæneservere og desktoppe, hvilket forhindrer tilfældige, ukontrollerede installationer uden opsyn fra it-afdelingen.

Hyper-V er dog en funktion, der ikke er tilgængelig i SBS Standard. Microsoft anbefaler nemlig, at man undlader at køre Hyper-V på en domæne-controller eller Exchange-server, og da dette er to af byggeklodserne i SBS 2011, er Hyper-V selvfølgelig taget af listen.

Det er en kærkommen forandring i forhold til tidligere versioner af Small Business Server, at Premium Add-on ikke længere er en SBS-server for sig. I stedet installeres den på sin egen hardware som en ekstra server inden for domænet af SBS Standard. SBS 2011 Premium Add-on er nu i sandhed en tilføjelsespakke og kan ikke installeres som sin egen primære server i domænet.

Selv om sundhedsstatussen kan overvåges (og WSUS-politikker kan håndteres) fra Standard-konsollen, så håndteres administrationen af Premium-servere via deres lokale administrations-værktøjer. Premium Add-on-kittet udgøres af endnu en licens af Windows Server 2008 R2 og inkluderer den fulde udgave af Microsoft SQL Server 2008 R2.

En anden funktion i Premium er virtualisering med Hyper-V. Som nævnt ovenfor er Hyper-V ikke tilgængelig i hverken Essentials eller Standard, men fordi Premium kører på særskilt hardware og uden Exchange, kan Hyper-V her godt bruges til yderligere at udvide dit netværk.

Hardwarekravene til SBS er steget en smule i forhold til tidligere versioner, men ligger stadig inden for rimelighedens grænser i lyset af specifikationerne af aktuel server-hardware. Essentials kræver mindst en dual-core 1,3 gigahertz 64-bit CPU, to gigabyte RAM og 160 gigabyte storage. Dens krav er minimale, da der ikke kører andre servere end Windows Server 2008 R2 på den lokale maskine.

Med Exchange og SharePoint Foundation i gryden ligger kravene i forhold til Standard-udgaven lidt højere: Her er der brug for en quad-core 64-bit CPU på to gigahertz, otte gigabyte RAM og 120 gigabyte storage. Begge udgaver har et loft på 32 gigabyte RAM.

Hardwarekravene til Premium Add-on afspejler i store træk kravene til Standard-udgaven.

Konklusion

Sådan er SBS 2011 i brug

Selv om Microsoft ikke understøtter udrulning af SBS som en virtuel server, så kan den godt køres sådan. For at teste SBS 2011 Standard installerede jeg den som en virtuel maskine på Hyper-V på min AMD Opteron-baserede Dell PowerEdge R715-server. Jeg konfigurerede den virtuelle maskine med seks gigabyte RAM og en enkelt virtuel CPU. Serveren kørte fint på den virtuelle maskine, og jeg havde ikke problemer med nogen aspekter af systemet.

Har du SBS 2008 installeret, vil du muligvis bemærke nogle få ændringer i konsollen til serveradministration. Er du ude efter at opgradere fra SBS 2003, vil du opleve den største forskel i forhold til ydelsen i de daglige opgaver. Konsollen til serveradministration er blevet meget forbedret siden 2003-versionen med en veldesignet ribbon-grænseflade, der grupperer lignende opgaver og funktioner på en umiddelbart forståelig måde.

For eksempel giver sektionerne Brugere og Grupper en samlet indgang til oprettelse af brugere, definition af kodeordspolitik og håndtering af brugerroller og gruppetilhørsforhold. Jeg synes godt om, hvordan man kan gå ind i Sikkerheds-sektionen og hurtigt få et overblik over status for virus og firewall for både servere og klienter. På samme måde får man blot ved at vælge fanebladet Opdateringer adgang til Windows Software Update Services.

Funktionerne til fjernadgang er også blevet ryddet op og opdateret i SBS 2011. Outlook Web Access er blevet drastisk forbedret i forhold til tidligere versioner, så den nu er tættere på den almindelige Outlook. Remote Web Access (der tidligere hed Remote Web Workplace) har også fået en ansigtsløftning, så det nu er lettere for browser-baserede brugere at dele interne dokumenter og kalendere. En af de bedste nye funktioner i Remote Web Access er evnen til at få adgang til delte mapper i netværket. Det fungerer som et slags personlig online-lager til filer.

Windows SBS 2011 Standard er stadig et godt tilbud for enhver lille virksomhed, der er ude efter sit første netværk. Pakken med Windows Server 2008 R2, Exchange 2010, SharePoint Foundation 2010 og Remote Web Access dækker virkelig alle aspekter af, hvad enhver lille virksomhed kan have brug for. Udgaven Essentials passer godt til de, der allerede har en online-service til e-mail i brug og som blot har brug for bedre brugeradministration og fjernadgang. Premium Add-on-kittet vil tage hånd om netværk i mellemstørrelsen, der kræver en mere robust SQL-engine, og er en god løsning, hvis man gerne vil i gang med virtualisering.

Konklusion

Windows Small Business Server 2011 er en fremragende pakke, der består af kerne-server-teknologi, heriblandt Windows Server 2008 R2, Exchange 2010 og SharePoint Foundation 2010 med integreret administration som yderligere fordel. Derudover koster SBS mindre, end hvis man køber serverne hver for sig. Begrænsningerne er, at Essentials maksimalt understøtter 25 brugere, mens Standard maksimalt understøtter 75 brugere.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere