Googles sponsorerede links jaget af virus

Skumle virus-forfattere erklærede åben jagtsæson på Googles betalte links, der fører til annoncørernes websites.

Googles "sponsorerede links," der optræder til højre på skærmen ved en søgning, er kommet i virus-bagmændenes søgelys. De har nemlig forsøgt at få deres ondsindede kode installeret på et system, når der klikkes på dem.

Ifølge en rapport fra Exploit Prevention Labs, så førte et klik på de sponsorerede links ganske vist til de rigtige sider, men først efter at tage en lille omvej fordi andre sites.

Disse sites forsøgte at udnytte en sårbarhed i Windows til ubemærket at installere software, der skulle stjæle passwords og andre følsomme informationer fra de inficerede pc'er. Angriberne udnyttede en fejl i Internet Explorer, som Microsoft udsendte en patch til sidste juni.

Roger Thompson bemærker i sin blog, at virusforfatterne udnytter en usædvanlig funktion i Googles sponsorerede links. Normalt kan man nederst på skærmen se navnet på en side ved at lade cursoren hænge over et link uden at klikke. Men det tillader Googles sponsorerede links ikke, og det giver virus-forfatterne muligheden for at skjule, hvor man umiddelbart bliver sendt hen ved et klik.

Ifølge Thompson har Google allerede fjernet de problematiske links.

Husk at deltage i ComONs fokus om Google.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job