På et ministermøde i Rådet for den Europæiske Union er medlemslandene blevet enige om en række tiltag som skal styrke kampen mod spam. EU-Kommissionen opfordres til at undersøge om spam-reglerne i de enkelte medlemslandene kræver yderligere harmonisering. Ministrene mener desuden at bør afsættes EU-midler til nye programmer, som skal koordinere spam-bekæmpelsen på tværs af medlemslandene.
EU-direktivet om privatlivets fred og elektronisk kommunikation fra den 12. juli 2002 indfører et krav om forudgående samtykke (opt-in) for reklame-mails, medmindre modtageren i forvejen indgår i et kundeforhold med afsenderen. Det er forbudt at bruge falske afsenderadresser eller på andre måder sløre sin identitet.
Men den konkrete udmøntning af direktivet i national lovgivning i de enkelte medlemslande afslører store forskelle. I nogle lande er det Datatilsynet eller Telestyrelsen der håndterer spam, mens det i andre lande er forbruger-myndighederne som har ansvaret for uopfordrede reklame-mails.
Det hollandske rådsformandskab advarer om, at de store forskelle mellem spam-reglerne i EU-landene gør det sværere at retsforfølge spammere. I nogle lande bliver spammere straffet med en bøde på 145 euro per mail, mens andre lande udsteder en fast bøde på 450.000 euro uanset antallet af spam-beskeder.