Mobil-snak overhaler fastnet-samtaler

Mobiltelefonen har for første gang overhalet fastnettelefonen som danskernes foretrukne telefon. Det viser helt nye tal fra IT-og Telestyrelsen.

To timer og 17 minutter. Så længe taler danskeren i mobiltelefon hver måned i gennemsnit. Dermed får den gode gamle fastnettelefon baghjul, idet den gennemsnitlige talelyst her er faldet til to timer og 14 minutter om måneden.

Der har i mange år været flere mobilabonnenter end fastnetabonnenter, men det er første gang at mobilen vinder på taletid. Sejren lyder altså på tre minutter.

"Ikke kun de yngste, men alle danskere er blevet glade for mobiltelefonen, fordi den er fleksibel og samtidig tilbyder sms-kommunikation mv. Samtidig har priskonkurrencen gjort mobilen mere konkurrencedygtig," siger videnskabsminister Helge Sander (V).

Allerede for syv år siden overhalede antallet af mobilabonnementer antallet af fastnetabonnementer, men det er først nu, at antallet af taleminutter på mobil overhaler det tilsvarende tal for fastnettelefonen.

Danskernes samlede forbrug var i andet halvår af 2007 på 4,5 milliarder minutter over mobilnettet, mens antallet af taleminutter over fastnettet var på 4,4 milliarder.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job