Billigere mobiltelefoni for unge

I Tyskland forlanger forbrugerministeren at teleselskaberne skal tilbyde lavere takster til børn og unge.

Den tyske forbrugerminister Renate Künast fra partiet De Grønne har rettet et usædvanligt skarpt angreb mod landets teleselskaber. Ministeren mener, at mobiloperatørerne bærer et direkte ansvar for, at mange unge lander i en gældsfælde.

Hun opfordrer selskaberne til at udvikle specielle abonnementstilbud med lavere priser for børn og unge.

»Teleselskaberne, som har tjent godt på sms-boomet, kunne yde deres bidrag til at beskytte de unge ved at tilbyde særlige Mobil-for-Kids aftaler,« siger ministeren til Berliner Zeitung.

Foruden de lavere minuttakster og sms-priser for børn og unge bør selskaberne spærre muligheden for at benytte de dyreste særtjenester - og dermed minimere risikoen for, at de unge ender med en stor regning som de ikke kan betale, mener Renate Künast.

Ifølge sammenslutningen af inkassofirmaer i Tyskland har 12 pct. af de 13-24-årige gæld, og gennemsnitsbeløbet er på 13.000 kr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere