Markedet for ringetoner, spil og andre former for tjenester til mobiltelefonen er i voldsom vækst. Forbrugerrådet kræver nu strammere regler for at stoppe den ulovlige markedsføring af dyre sms-tjenester overfor børn, skriver Politiken. Børn bør kun have mulighed for at tale og sende almindelige sms-beskeder med mobiltelefonen - alle andre tjenester bør være spærret, mener Forbrugerrådet.
»Sådan at forbrugeren aktivt skal gå ind og åbne for muligheden for at købe de her ydelser. Så er det nemlig de myndige over 18 år, forældrene, der skal tage stilling til det«, siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet, til Politiken.
Teleselskabet Sonofon har netop afbrudt samarbejdet med den tyske indholdsudbyder Jamba, som markedsførte sine ringetoner til 6 kroner stykket. Men kun ved at nærlæse betingelserne - skrevet på engelsk med lille skrift - kunne kunderne finde ud af, at man købte fem toner for 30 kroner og samtidig tegnede et abonnement, der fortsatte indtil det blev afbestilt på et andet nummer.
Markedsføringsloven kræver at forbrugeren skal være i stand til at overskue, hvad en aftale går ud på. Hos brancheforeningen Telekommunikations-industrien erkender man, at de mange udbydere af sms-tjenester giver problemer.
»Det er hele tiden et kapløb mellem de meget kreative indholdsleverandører og dem, der fører tilsyn med det i teleselskaberne. Indholdstjenester er et nyt område, hvor man er nødt til at gøre sig nogle erfaringer. Talen er blevet billig, men når man begynder at betale med sin telefon, så er det, at det kan løbe løbsk,« siger TI's direktør, Ib M. Tolstrup.
Den omstridte sms-udbyder Jamba er grundlagt af de tre brødre Alexander, Oliver og Marc Samwer, som blev mangemillionærer efter salget af deres internet-auktionshus Alando til eBay i 1999. Alando blev solgt kun 100 dage efter åbningen og brødrene blev fejret som en klassisk dotcom-succeshistorie.
I 2000 startede de tre brødre firmaet Jamba, som hurtigt udviklede sig til Europas største udbyder af tjenester og indhold til mobiltelefoner. Jamba blev solgt til den amerikanske netgigant Verisign i maj 2004 for 1,7 milliarder kroner. I ejerkredsen findes også teleselskabet Debitel og detailkæderne MediaMarkt-Saturn og ElectronicPartner.
Men undervejs har Jamba fået flere ridser i lakken. En anonym tidligere medarbejder hos Jamba beskriver firmaets salgsmetoder overfor den tyske nyhedstjeneste Telepolis:
»Børnene, der henter ringetoner, kigger selvfølgelig ikke på det, der er skrevet med småt. Så har de pludselig et abonnement. Og forældrene klager. Jeg skulle rådgive dem i telefonen om, hvordan de kunne spærre bestemte tjenester, som for eksempel nedhentning af billeder. Men vi fik besked på, at vi først skulle gøre opmærksom på mulighederne for at spærre, når forældrene var lige ved at bryde sammen,« forklarer den tidl. Jamba-medarbejder under pseudonymet Birgit M.
En ansættelseskontrakt fra Jamba, som Telepolis er kommet i besiddelse af, viser at medarbejderne bliver aflønnet med 10.640 kroner om måneden før skat. Birgit M. blev afskediget fra firmaet efter hun forsøgte at oprette en medarbejderforening, der skulle forbedre forholdene for de ansatte.