EU ser på søgemaskiner

Yahoo! og Microsoft skal fortælle om deres politik omkring lagring af persondata, mens Google søger EUs accept af købet af DoubleClick.

Mens Google har foreslået 18 måneder, ved EU stadig ikke, hvor længe Yahoo! og Microsoft lagrer persondata indsamlet ved søgninger på nettet. Google har samtidig forelagt købet af DoubleClick til godkendelse i EU.

Det skriver avisen Financial Times, der forudser, at Microsoft og Yahoo forklarer deres politik inden for de næste par uger.

Det er især Artikel 29-arbejdsgruppen under EU, der har udtrykt bekymringer over, hvor længe data om privatpersoners søgninger på nettet lagres af firmaerne. Det kan nemlig bruges til at identificere brugeren og skabe en profil af, hvad han eller hun foretrækker.

Mens Google er helt dominerende indenfor søgninger på nettet, så bruges søgemaskinerne ved Microsoft og Yahoo! også af mange.

Google har meldt ud, at man vil anonymisere persondata indsamlet fra søgninger efter 18 måneder. Microsoft og Yahoo! har derimod blot sagt, at de gemmer data så længe, som det er nyttigt kommercielt. Det kan principielt betyde for evigt.

»Vi taler med kunderne, industrien og regeringerne om det og har til hensigt at informere yderligere om tidsrammen i den nærmeste fremtid,« siger Brendon Lynch, privatlivsekspert ved Microsoft.

Imens udtrykker Google et ønske om at få sit køb af internetreklameselskabet DoubleClick til over 17 milliarder kroner godkendt af EU. Google foretrækker, at EU Kommissionen ser på sagen, fremfor at lade lovgivere i de enkelte EU-lande bedømme købet individuelt.

»I betragtning af den tvær-europæiske natur af både Googles og DoubleClicks forretninger, følte vi, at Kommissionen var bedst i stand til at vurdere købet. Vi er glade for at forespørgslen er blevet anerkendt og ser frem til at forelægge vores sag for Kommissionen,« sagde Julia Holtz, Googles konkurrencerådgiver i Europa.

BEUC, sammenslutningen af europæiske forbrugerorganisationer, udtrykte i sidste uge stærke bekymringer overfor netop Googles køb af DoubleClick, fordi Google dermed ville få adgang til en meget stor mængde persondata om europæiske forbrugere. BEUC mener, det truer privatlivet og gør Google for dominerende.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S