Slut med at bruge unikke brugere som målestok

Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der måler besøg på danske hjemmesider, vil fra i dag måle brugertal i stedet for at tælle unikke besøgende.

Den tekniske optælling af unikke brugere er en forældet måde at måle besøgende på websites, mener Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der i dag begynder at måle gennem et internetpanel og telefonanalyser i stedet.

FDIM skriver på deres egne sider, at man vil gøre internetbrugere til den bedst dokumenterede mediegruppe på en måde, der svarer til den traditionelle mediebranche.

Unikke brugere måles nemlig teknisk. Det betyder for eksempel, at en person kan tælles to gange, hvis han besøger den samme side på arbejdet og derhjemme. Men ifølge FDIM er de unikke besøgende upræcise, fordi der optælles cookies, som flere og flere sletter jævnligt. Antallet af unikke besøgende bevæger sig således væk fra de faktiske tal, mener FDIM.

Carsten Andersen, metodeudvalgsformand og medieforsker ved DR, vurderer overfor dagbladet Børsen, at kvaliteten af internetmålinger dermed bliver mere sammenlignelig med målinger fra andre medier som tv, radio og aviser.

Fremover vil FDIM benytte et internetpanel på 100.000 personer, der indberetter deres adfærd online. Desuden skal en månedlig telefonanalyse udført af Catinet supplere tallene. Det skal ifølge Chrisitan Peytz, formand for FDIM, gøre internetbrugere til den mest veldokumenterede mediegruppe.

Umiddelbart vil overgangen efter al sandsynlighed få de officielle besøgstal til at falde, men det vil til gengæld være en fordel for nichemedierne, der med den nye tal får mere præcise data på deres brugere, herunder alder, køn, geografi, løn, uddannelse og så videre. Disse data kan resultere i flere annoncekroner, fordi mediets brugere kan beskrives klarere.

»Der er ingen tvivl om, at det vil føre til en generel prisstigning på annoncesiden,« siger Christian Peytz til Børsen.

Ikke alle er dog lige begejstrede for ændringen. Lars Helweg-Andersen, Direktør for Børsen Digitale Medier, genkender eksempelvis ikke data på hans brugere i de nye tal, som varierer meget fra tal, som Gallup udarbejdede.

Velbesøgte netsider som msn.dk, Eniro.dk og Ekstrabladet.dk mangler også i første omgang i de nye toplister på grund af tekniske uklarheder.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S