Gratis fragt er nyt våben i onlinekrig

Onlineforhandlere lokker med gratis fragt i jagten på nye kunder.

Tre af de største onlinebutikker skærper konkurrencen og er begyndt at skilte med forskellige former for fri fragt. Det er risikabelt mener IDC-analytiker Anders Elbak.

Mens Getmore tilbyder fri fragt i hele sommerperioden, begrænser Shg den frie fragt til ordrer over 2.000 kroner. Proshop bruger en mere sofistikeret model, hvor kunderne tilbydes gratis fragt som exit-tilbud.

Getmore-boss Kaiser Raja er overbevist om, at han med sit tilbud om fri levering og nul dankortgebyr i hele sommerperioden, kan adskille sig markant i forhold til sine konkurrenter.

»Det er sommer, og i denne periode plejer omsætningen at falde, derfor skal man have et eller andet at tilbyde kunderne, som er bedre end normalt,« siger Kaiser Raja, der erkender, at han kan tabe penge på tilbuddet.

»Selvfølgelig tjener du mindre, det er ligesom meningen. Men i det store hele tror vi, at vi kan udvide kundekredsen eller hapse flere
kunder fra andre forhandlere.«

IDC-analytiker Anders Elbak ser den fri fragt som udtryk for et presset it-marked. Han advarer samtidig om, at det ikke er uden risiko at konkurrere på fragten.

»For det første kigger kunderne i højere grad efter de onlinebutikker, hvor de samlet set kan få varerne billigst. Hvis en onlinebutik tilbyder fri fragt, risikerer den let at blive overset i prissammenligningen og fravalgt, hvis den ikke samlet set kan tilbyde samtlige varer billigst. Derudover betyder fri fragt, at man som forhandler kan komme til at bruge kostbar tid på at håndtere mindre ordrer. Og normalt er der ikke flest penge i at løbe efter småting. Det kan være farligt i et allerede presset marked,« siger Anders Elbak.

Mere om samme emne

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S