Ifølge Jubii er der sket en tredobling i antallet af spam-mails der reklamerer for falske mærkevarer siden 2003. I det sidste år har Jubiis spam-filter blokeret mere end 133 millioner mails med tilbud om alt fra designerure til tasker.
»Brugernes ønske om hurtige status symboler er kun et klik væk. Derfor misbruger kopiproducenter i højere og højere grad internettet med massive spamkampagner, der oversvømmer brugernes mailkonti med det, som vi kalder for 'kopivare-spam,« siger Peter Lundsgaard, der er adm. direktør for Jubii.
Rolex topper listen over kopiprodukter der sælges gennem spam-mails, men kendte mærker som Louis Vuitton, Burberry, Abercrombie & Fitch og Lacoste bliver også kopieret i stor stil.
»De pågældende brands har seriøse problemer med kopivarer og står over for en kæmpe opgave med at dæmme op for disse ulovligheder. Jeg er overbevist om, at de sætter stor pris på, at vores europæiske team af eksperter konstant arbejder med at udvikle nye og bedre metoder til at sætte en effektiv stopper for kopivare-spam,« siger Peter Lundsgaard.