Hvis man bestiller en internetforbindelse i september, men først får hul igennem i november, hvornår udløber opsigelsesperioden på seks måneder?
Det spørgsmål kunne en Fullrate og en kunde ikke blive enige om, og derfor er spørgsmålet blevet behandlet i Teleankenævnet.
Tvisten om bindingsperiodens startdato er bragt til ankenævnet af en utilfreds Fullrate-kunde, som bestilte en bredbåndsforbindelse i september 2006. Han modtog en ordrebekræftelse i midten af september og en oplysning om, at forbindelsen ville blive leveret i midten af november.
Allerede det efterfølgende forår ønskede kunden at opsige sit abonnement. Han ønskede at opsige aftalen ved udgangen af opsigelsesperiodens seks måneder, som han forventede ville udløbe i midten af marts. Men det var Fullrate ikke enig i.
Ifølge internetudbyderen skulle starten på opsigelsesperioden regnes fra den dag, hvor internetforbidnelsen blev leveret. Det vil sige to måneder senere, så abonnementet først kunne opsiges i maj 2007.
Teleankenævnet har nu behandlet Fullrates afvisning og giver kunden ret i, at opsigelsesperioden begynder fra det tidspunkt, at begge parter er endeligt bundet af aftalen. Det vil i den konkrete sag sige i midten af september, hvor kunden har underskrevet fuldmagt og modtaget brugernavn og kodeord til sin forbindelse.