EU: Alle søgemaskiner skal under lup

Det er ikke kun Google, som bekymrer EU med hensyn til, hvor længe man gemmer data om brugernes søgningresultater.

EU er bekymret over, hvor længe søgemaskiner lagrer informationer om, hvad brugerne søger efter. Firmaerne bruger disse data til at levere reklamer og bedre resultater, men der er frygt for, at disse data kan blive et mål for hackere og regeringer.

Det er Artikel 29-gruppen under EU, der udtrykker bekymringer over søgemaskinerne og nu vil udvide undersøgelsen af, hvor længe Google gemmer data, til at omfatte alle søgemaskiner.

»Arbejdsgruppen vil se på søgemaskiner generelt og undersøge deres aktiviteter fra et perspektiv om databeskyttelse, da sagen har betydning for et stadigt stigende antal brugere,« siger Artikel 29-gruppen i en udtalelse.

Google har selv foreslået at reducere længden, de gemmer data, fra 24 til 18 måneder. Desuden har Google fastholdt, at man dermed overholder EU's lovgivning. Artikel 29-gruppen har dog udbedt sig tid til at overveje Googles svar og vil også se på andre søgemaskiner i de næste uger for at bedømme, hvilke spørgsmål om databeskyttelse, der er på spil.

Gruppen har også bedt Google om at besvare spørgsmål om selskabets brug af specifik teknologi til at samle indsigt i, hvilke websites folk besøger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S