Søgemaskiner tager privatlivet alvorligt

Efter flere uger med kritik af privatlivspolitikkerne hos de store søgemaskiner, er de alle klar med nye initiativer, der skal beskytte privatlivets fred.

Det startede med kritik af Google fra flere kanter. Så bekendtgjorde Google at de ville ændre deres cookie-politik.

Derefter kom Ask.com på banen med deres AskEraser og muligheden for anonyme søgninger på deres site.

Brugernes bekymring over privatlivspolitikkerne hos de store søgeudbydere driver for tiden en udvikling mod større brugerkontrol over hvilke data der bliver lagret. Og hvor længe.

Ask.com, Microsoft, Google og Yahoo er alle med i et kapløb om at lave de mest brugervenlige privatlivspolitikker.

Det har nu ledt til at Microsoft og Ask.com vil gå i brechen for en standardisering af privatlivspolitikker. Det skal være mere gennemskueligt for brugeren hvilke data bliver indsamlet hvornår, og hvordan dataene bliver brugt.

I en fælles pressemeddelelse fra Microsoft og Ask.com siger Microsoft: »Folk bør være i stand til at søge og surfe online uden at skulle igennem en jungle af privatlivspolitikker.«

Ask.com er af samme opfattelse: »Anonyme brugerdata kan være meget brugbare til at forbedre søgningen for alle brugere, men folk skal have adgang til privatlivskontrol, så de kan indstille lagringen af data på et niveau, de selv har det behageligt med.«

AskEraser forventes lanceret til efteråret for USA og Storbritannien.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S