Klumme: Liden tue kan vælte stort læs

It-direktør Per Palmkvist Knudsen undrer sig over en skråsikker udmelding fra IBM oven på sidste uges dramatiske nedbrud.

9. april er dagen hvor Danmark blev besat. Og dagen hvor et af de mest omfattende IT-nedbrud fandt sted. Det ramte næsten alle IBMs kunder, inklusiv store virksomheder, der sikkert fik hurtig og direkte besked. Mindre kunder - som os - måtte selv opdage, hvad der skete, og hvad der ikke virkede. Det er nok svært at undgå, når man er ude for så omfattende en begivenhed.

Den efterfølgende lukkethed om årsagen til nedbruddet kan forklares med, at det er vigtigt at melde præcist ud, når noget sådant sker. Personligt ville jeg have valgt en mere åben stil. For at undgå direkte kritik fra kunderne i medierne.

Hvad jeg ikke kan forstå er IBM-chef Lars Mikkelgaard-Jensens udmelding i Børsen i dag: "Vi har fundet fejlen og rettet fejlen, så det ikke sker igen". Citatet går endda igen i overskriften "Det sker ikke igen". Det er store ord at bruge, når man har med IT at gøre. Artiklen giver ikke mange detaljer om hvad der udløste fejlen. Udover at det var en switch, der begyndte at sende voldsom trafik i netværket. De fleste kunder får i denne tid oplysninger om årsagen. Den besked jeg har fået er, at fejlen skyldtes en fejlkonfigurering af et VLAN. Konsekvensen var, at netværkstrafikken begyndte at loope. Og dermed lagde de centrale netværkskomponenter ned, en efter en.

Der er en vigtig lektie at lære ved dette nedbrud: Selv den mest avancerede og redundante infrastruktur er ikke stærkere end den person, der konfigurerer den. Og alle ændringer skal derfor gennemføres med præcis de samme change-procedurer, som når vi laver almindelige softwareændringer. Mange netværksfolk har svært ved at acceptere dette. For der er jo bare tale om en konfigurationsændring. Men IBMs nedbrud beviser - igen, at sådanne ændringer kan have enorm betydning.

Normalt er IBM gode til den slags. Faktisk er det første gang - nogensinde - vi har haft brug for beredskabsplanen for det system, der blev omfattet af nedbruddet.

Men man skal aldrig sige aldrig. Slet ikke når man skal udelukke menneskelige fejl.

---------------
Per Palmkvist Knudsen er Af IT-direktør i JP/Politikens Hus A/S.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse