Klumme: Liden tue kan vælte stort læs

It-direktør Per Palmkvist Knudsen undrer sig over en skråsikker udmelding fra IBM oven på sidste uges dramatiske nedbrud.

9. april er dagen hvor Danmark blev besat. Og dagen hvor et af de mest omfattende IT-nedbrud fandt sted. Det ramte næsten alle IBMs kunder, inklusiv store virksomheder, der sikkert fik hurtig og direkte besked. Mindre kunder - som os - måtte selv opdage, hvad der skete, og hvad der ikke virkede. Det er nok svært at undgå, når man er ude for så omfattende en begivenhed.

Den efterfølgende lukkethed om årsagen til nedbruddet kan forklares med, at det er vigtigt at melde præcist ud, når noget sådant sker. Personligt ville jeg have valgt en mere åben stil. For at undgå direkte kritik fra kunderne i medierne.

Hvad jeg ikke kan forstå er IBM-chef Lars Mikkelgaard-Jensens udmelding i Børsen i dag: "Vi har fundet fejlen og rettet fejlen, så det ikke sker igen". Citatet går endda igen i overskriften "Det sker ikke igen". Det er store ord at bruge, når man har med IT at gøre. Artiklen giver ikke mange detaljer om hvad der udløste fejlen. Udover at det var en switch, der begyndte at sende voldsom trafik i netværket. De fleste kunder får i denne tid oplysninger om årsagen. Den besked jeg har fået er, at fejlen skyldtes en fejlkonfigurering af et VLAN. Konsekvensen var, at netværkstrafikken begyndte at loope. Og dermed lagde de centrale netværkskomponenter ned, en efter en.

Der er en vigtig lektie at lære ved dette nedbrud: Selv den mest avancerede og redundante infrastruktur er ikke stærkere end den person, der konfigurerer den. Og alle ændringer skal derfor gennemføres med præcis de samme change-procedurer, som når vi laver almindelige softwareændringer. Mange netværksfolk har svært ved at acceptere dette. For der er jo bare tale om en konfigurationsændring. Men IBMs nedbrud beviser - igen, at sådanne ændringer kan have enorm betydning.

Normalt er IBM gode til den slags. Faktisk er det første gang - nogensinde - vi har haft brug for beredskabsplanen for det system, der blev omfattet af nedbruddet.

Men man skal aldrig sige aldrig. Slet ikke når man skal udelukke menneskelige fejl.

---------------
Per Palmkvist Knudsen er Af IT-direktør i JP/Politikens Hus A/S.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere