Websider hader mandage - og udviklere

Ifølge en ny undersøgelse, er mandag den dag websider har størst chance for at gå ned. Ikke fordi der om mandagen er meget hacker- eller virusaktivitet, men fordi udviklerne implementerer ideer, de har arbejdet på over weekenden.

Undersøgelsen er foretaget i Storbritannien, hvor data fra 70 af de største websider blev indsamlet over en periode på 9 uger.

Syndromet 'Manic Monday', som det er døbt, opstår oftest, efter udviklerne har rodet med nye ideer over weekenden. Ikke alt er lige vellykket, hvilket afspejler sig i flere fejl og større ustabilitet på mandage end nogen anden ugedag.

Neal Gandhi fra virksomheden Attenda, der har stået for undersøgelsen, udtaler:

»Den roligste periode på året for websideproblemer er over julen og nytår, fordi udviklerholdet er væk. Dette på trods af at det er en af de travleste tider for forbruger-websider.«

»Lige så snart udviklerne logger på igen starter problemerne,« fortæller Gandhi.

Attenda arbejder ikke overraskende med at rådgive virksomheders medarbejdere, så deres arbejde får den tilsigtede positive effekt. Dette gøres ved at holde en stringent kontrol med forandringsprocesser, der udføres på software samt brug af testserver.

Gandhi slår på, at på trods af denne fordyrende proces, kan det i sidste ende vise sig at være en udbytterig investering, som sikrer websiderne en langt højere fejlfri oppetid.

»Dog kan man stadig være udsat for chefer, som ikke forstår teknologien og vil have ændringerne implementeret i går. Hvis det så går galt, er det udviklerne, der ender med at få enden på komedie,« slutter Gandhi.

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Chef til stor applikationstransformation i Forsvaret

Københavnsområdet

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S