Call-center for døve

Britiske døve og brugere af tegnsprog får snart lettere ved at kommunikere med offentlige myndigheder. Det sker, når der indføres et tegnsprogs call-center.

Til september sender et britisk selskab ved navn Significant, et nyt call-center i aktion. Det skal tilbyde at hjælpe døve med at kommunikere med de offentlige myndigheder gennem hjælp fra tegnsprogs-tolke.

Det skriver The Register. I starten vil den nye service kun være tilgængelig fra offentlige kontorer, således at den døve kan få hjælp via videotelefoni fra en tegnsprogs-tolk.

På længere sigt er det meningen, at servicen skal være tilgængelig hjemmefra, men det kommer til at kræve bedre videoudstyr, og det er foreløbigt for dyrt, til at kunne tilbyde til tegnsprogsbrugerne til en ordentlig pris.

I opstarten vil 12.000 britiske brugere af tegnsprog i London blive tilbudt adgang til tjenesten. Hvis de første forsøg går godt, håber tjenesten på, at kunne blive landsdækkende i løbet af kort tid.

På nuværende tidspunkt er de døve typisk henvist til at benytte såkaldte "tekst-telefoner", når de skal kommunikere med offentlige myndigheder. Men det giver op til 12 gange så lang behandlingstid som på en almindelig telefon.

USA har en lignende tjeneste, og den er blevet en kæmpe succes. Den amerikanske tjeneste har ved udgangen af dets tredje år på markedet en volumen på 4 millioner videominutter om måneden.

Den britiske tjeneste koster 2 pund i minuttet. Det lyder ummiddelbart dyrt, men tjenesten peger på, at almindelige tegnsprogstolke skal bookes flere uger i forvejen og typisk koster mellem 75 og 150 pund per session.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job