Fri trafik er ikke fri trafik

Fri trafik - det kan ikke være så svært at forstå. Alligevel er det et begreb der skal tages med et gran salt. Webhoteller med fri trafik forbeholder sig nemlig retten til at lukke for en kundes side og ophæve abonnementet, hvis kunden belaster serverne for meget. Forbrugerrådet efterlyser klare definitioner.

Fri trafik betyder ikke, at man kan have lige så meget trafik på sit site, som man kan trække. De fleste store webhoteller med fri trafik forbeholder sig nemlig retten til at lukke for kunder, der har så meget trafik, at det belaster serverne, og generer de andre kunder.

Men det defineres ikke nærmere, hvornår et trafikforbrug er stort nok, til at kunden kan smides ud. De selskaber, som ComON har undersøgt, skriver alle, at det er op til en vurdering fra webhotellets side. Det er ikke lykkedes at finde en udbyder med fri trafik, der ikke har forbehold over for kunder med ekstreme trafikmønstre.

I Forbrugerrådet har politisk medarbejder Anders Hjort Jensen, denne kommentar til den diffuse formulering af reglerne.

»Som udgangspunkt vil jeg mene, at det er i orden, så længe det handler om at dæmme op for kunder med helt ekstreme trafikmønstre. Det, der er problematisk, er, at kunderne ikke får at vide, hvad et ekstremt trafikforbrug er. Det bedste ville være, hvis udbyderne definerede helt klart, hvad et ekstremt trafikforbrug er. Lige nu har kunderne ingen chance for at gennemskue, hvornår de kommer på kant med reglerne,« siger Anders Hjort Jensen fra Forbrugerrådet.

Webhotel: Det er et problem
Hos Danhost, der er en af landets største udbydere af webhoteller, vil direktør Jesper Dalgaard ikke afvise kritikken.

»Egentlig ville jeg helt være fri for den slags uklare forbehold, men hvis vi går ind, og laver en klar definition, så mister vi simpelthen kunder til vores konkurrenter. På denne måde har vi mulighed for at lade det bero på en vurdering fra sag til sag, og det mener jeg faktisk, er til fordel for vores kunder,« siger Jesper Dalgaard.

Han fortæller, at hvis Danhost skulle garantere fri trafik uanset hvad, ville det ikke kunne tilbyde billige webhoteller til dets kunder. Han oplyser, at det som regel ikke er nødvendigt at skride til lukning af kunders hjemmesider:

»Det er ikke ret tit, at vi skal foretage os noget for at dæmme op for kunder med ekstreme trafikforbrug. Når vi bliver opmærksom på en sådan kunde, er det typisk sådan, at vi kontakter kunden, og gør opmærksom på problemet «, siger Jesper Dalgaard.

Han forklarer, at hvis problemet fortsætter, bliver kunden tilbudt at blive flyttet over på en dedikeret løsning, der ikke har de samme begrænsninger. Men det koster også flere penge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere