Fem forskellige surfere

Der er fem forskellige typer af surfere, som webdesignere skal tænke på, når de laver en ny hjemmeside, mener en ekspert i internetdesign.

Forudsat at danskere nogenlunde ligner nordmændene, når det kommer til brug af internettet, så har konsulentselskabet Netlife Research netop lavet en norsk undersøgelse, der også kan give fingerpeg om danske netsurferes adfærd.

Firmaet har undersøgt 1.690 personer på forskellige norske hjemmesider. Det er der kommet fem forskellige profiler ud af.

Rådgiver Mona Halland, der tidligere har arbejdet for Telenor, har desuden en række anbefalinger til webdesignere.

De forskellige internetsurfere er:

Julie (14 år): Her kommer jeg
Unge vil generelt gerne spare penge, og det er derfor muligt at få dem til at gøre alt muligt, hvis de bare får billigere sms eller noget andet gratis. Mona Halland advarer dog mod at lave et design, der er specielt rettet mod unge, da de unge gennemskuer det.

Randi 42: Dobbeltklikkeren
En dygtig internetbruger, der er en anelse forsigtig og gerne vil guides med hjælpetekster. Randi dobbeltklikker fordi hun ikke vil lave fejl og er inkarneret Windows-bruger.

Tor Ivar 38: Brieferen
Fyren her braser ud på nettet og laver mange fejl, fordi han ikke læser hjælpetekster. Han gør alt intuitivt, og det hjælper derfor ikke at forklare ham noget, mener Mona Halland.

Solveig 37: Tryghedssøgeren
Solveig er veluddannet, men kan lide overblik og er lidt nervøst anlagt. Derfor bliver hun irriteret og smutter, hvis hun ikke finder det, hun skal bruge.

Trond 29 år: Skeptikeren
Den virkelig dygtige it-bruger, som giver tilbagemeldinger på, hvad han laver. Er for eksempel aktiv i debatfora. Han har mange gode råd, men Mona Halland mener, at webdesignere ikke bør lytte til dem, da de ikke er repræsentative for brugerne på sitet.

Webdesignere bør have disse forskellige brugere in mente, når de skaber nye hjemmesider, men Mona Halland har desuden nogle enkle råd, der skal hjælpe webdesignere til at få siden til at virke så godt som muligt.

- Tilbageknappen skal virke, da den gør brugerne trykke ved at prøve anderledes funktioner på sitet. Men man skal ikke lave sin egen tilbageknap på siden som ekstra hjælp - det forvirrer blot brugerne, mener Mona Halland.

- Kræv kun registrering og password, når det er strengt nødvendigt. Brugerne hader det.

- Undgå fagudtryk. Brug fokusgrupper til at frasortere uforståelige termer og udtryk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere