De kinesiske elektronik-producenter kunne sidste år notere en rekordomsætning på intet mindre end 210 milliarder dollar eller 1176 mia. kr. Det repræsenterer en vækst på 13 procent i forhold til året før.
Eksperter forudsiger at de kinesiske producenter vil erobre en stor bid af verdens-markedet i de kommende år. I dag er de fleste kinesiske elektronik-varemærker stort set ukendte i Vesten - men det vil snart ændre sig.
De første kinesiske producenter har allerede slået deres navn fast på globalt plan, som computerproducenten Lenovo, der har overtaget IBM's pc-afdeling, eller TCL, der har købt Thomsons tv-division.
Listen over de 10 største kinesiske producenter i 2004 domineres af navne som endnu er ukendte i Vesten: Haier, TCL, Huawei, Lenovo, ZTE, Konka, Bird, Skyworth, Changhong og Hisense.
Vækstkometen er Huawei med en omsætningsstigning på hele 71,8 procent i det sidste år. Huawei konkurrerer med Cisco, Alcatel og Lucent og henter allerede 40 procent af sine indtægter udenfor Kina.
I øjeblikket repræsenterer de 50 største producenter 75 procent af det kinesiske elektronik-marked, men analysefirmaet Isuppli forventer at dette tal vil stige til 90 procent inden 2009.