Mens fremtiden ser dyster ud hos danske Deadline Games, så har udviklerne hos et andet dansk spilfirma, Playdead, grund til at være optimistiske.
Playdead har netop fået 11 millioner venture-kroner til at færdiggøre spillet Limbo.
Spillet, som altså endnu er langt fra at nå frem til butikshylderne, har fået mange positive ord med på vejen. Det skyldes ikke mindst, at spillet forsøger at gå mod strømmen og give en anderledes spiloplevelse. Spillet er for eksempel udelukkende i sort og hvid, og så foregår det i et todimensionelt univers.
»For os er Limbo fremtidens spil, for jeg tror på, at man sagtens kan give spillerne store oplevelser for små budgetter. En af vores styrker er, at det er en lille produktion, for så er det langt nemmere at være kreativ. Rent teknisk har vi truffet nogle valg, der gør det utroligt nemt at prøve nye ideer af i spillet. Vi kan være mere spontant kreative, for gameplayet er det allervigtigste i et spil,« forklarer Arnt Jensen, der sammen med Dino Patti og Kim Ritzau står i spidsen for Playdead.
Det 11 millioner kommer fra tre sider: investeringsfonden CAT Science ved RUC, den almennyttige fond FAHU og Vækstfonden.
Der ligger en kort videodemonstration af Limbo på firmaets hjemmeside. Da der første gang blev lagt en smagsprøve ud på nettet resulterede det i mange henvendelser fra de etablerede spilfirmaer, men Playdead satser altså fortsat på, at spillet kan færdiggøres med investorpenge og udvikler-holdet i København.
Spillet skulle være i handlen i begyndelsen af 2010, og Playdead forventer, at det kan sælges for mellem 80 og 100 kroner.