Tv-selskaberne stævner mod piratfyldt farvand

Med fibernettet som motorkraft sejler tv-selskaberne ind i det piratfarvand, som musikbranchen i årevis har sejlet rundt i.

Fremtidens højhastighedsnet byder på store udfordringer for tv-selskaberne. Allerede nu ligger ulovligt materiale på Youtube, og film er lette at finde over nettet.

Men indtil videre har det ikke rørt meget ved tv-selskaberne. Men bestyrelsesformand Rune Bech fra Smile Content frygter, at tv-selskaberne er på vej ind i det samme mareridt, som musikbranchen har været igennem. Smile Content leverer blandt andet digitalt tv og er ejet af nogle af de elselskaber, som nu er i gang med at lægge fiber i jorden til højhastighedsinternet.

Pirattruslen skyldes ifølge Rune Bech, at kvaliteten på nettet nu er ved at ligne noget, som forbrugerne også kan få på fjernsynet. De høje hastigheder giver flottere billeder.

»Den eneste forskel på musik og videofiler er filstørrelsen,« siger Rune Bech.

Derudover vil det blive sværere for tv-branchen at fange pirater, når flere vil hente de store filer. Hidtil har det forholdsvist let at fange dem, der henter de store filer. Når flere gør det, bliver det også sværere at fange piraterne.

Men fibernet skal der til, før tv-branchen skal frygte pirater, fortæller medieforsker Frands Mortensen fra Århus Universitet. Han mener, at teknologien endnu ikke giver noget reelt alternativ til det gode, gamle tv.

Det afhænger desuden af forbrugsvanerne, om tv-programmer vil blive udsat for pirateri. Frands Mortensen tror, at medieforbrugerne er så glade for deres live-tv og og flowet i programrækkerne, at tv-selskaberne stadig kan være rolige.

Men unge i dag har noget helt andre tv-vaner, end unge tidligere havde. De ser blandt andet ikke så meget fjernsyn, som unge tidligere gjorde. Derfor vil tv-selskaberne måske se en trussel fra nettet, når de unge bliver ældre.

Frands Mortensen tror, at tv-branchen vil prøve sig med de samme former som filbeskyttelse, som musikbranchen har gjort. Han vurderer dog, at hvis priserne over nettet er lave nok, så vil forbrugerne gerne gå lovlighedens vej.

Det er dog også en trussel for branchen. Hvis pay-per-view over nettet bliver populært, så vil tv-selskaberne ikke bruge penge på programmer med lave seertal.

»Så bliver det samlede udbud betydeligt ringere, end det bliver i dag,« mener Frands Mortensen.

Rune Bech fra Smile Content mener dog, at en lang række små tv-stationer vil skyde op på et nyt, globalt marked over internettet.

Læses lige nu

    PensionDanmark

    IT Security Specialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly