En undersøgelse blandt personale-ansvarlige hos 1.600 virksomheder i syv europæiske lande viser at 23 pct. publicerer alle ledige stillinger på jobportaler, mens 8 pct. fortrinsvis benytter traditionelle printannoncer.
Der er store forskelle mellem de enkelte lande - i Tyskland er det 21 pct., som opslår alle stillinger på nettet, mens Danmark kommer ind på en suveræn førsteplads med 48 pct.
Kun 6 pct. af de danske personale-ansvarlige publicerer alle jobs i printmedier, mens 21 pct. af virksomhederne i Norge stadig bruger printannoncer til alle stillinger.
Tallene er indsamlet gennem en spørgeskema-undersøgelse, som er gennemført af jobtjenesten StepStone. Firmaets danske landechef Morten Heuing henviser til, at 57 pct. af de adspurgte virksomheder mener at omkostnings-reduktioner er den største fordel ved at søge medarbejdere online.
»Det skyldes bl.a., at vi på internettet har langt bedre metoder til at matche den enkelte jobannonce med den mest kvalificerede kandidat. Hermed forenkles rekrutterings-processen, så virksomhedens ressourcer kan udnyttes mest hensigtsmæssigt,« siger Morten Heuing.
Blandt de adspurgte danske personale-ansvarlige svarer 20 pct., at det er firmaets politik at opslå alle stillinger online, mens 41 pct. betegner internet-jobannoncer som et supplement til firmaets øvrige rekrutterings-aktiviteter.