Google under beskydning igen

Firmaet, som aldrig ville manipulere søgeresultater, har gjort netop det i et reklamefremstød for filmen "Bourne Ultimatum."

Reklamefremstødet går ud på, at i det en bruger søger Google efter "Jason Bourne" eller "Bourne Ultimatum" dukker en tekstboks op øverst på siden. I tekstboksen er der en reklame for filmen og den kan foldes ud, så man kan se traileren for filmen.

Hele reklamen er et samlet fremstød for filmen "Bourne Ultimatum" og for Googles personlige startsider iGoogle. Der er også en konkurrence i dfen forbindelse, hvor man blandt andet kan vinde en bil.

Og hvad er så prisen for at Google lader sig manipulere? En søgning i filmen, hvor at hovedpersonen Jason Bourne bruger Google.

Det er dog ikke første gang det sker. For et år siden fik Google også kritik for at placere links deres egne tjenester, Calendar og Blogger. Det vakte skarp kritik, da firmaet selv skriver flere steder på deres hjemmeside, at de ikke manipulerer søgeresultater.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil