Eksperter: Mobiltelefonen skal bruges i undervisningen

Et omfattende dansk eksperiment viser, at det kan have flere fordele at integrere elevernes mobiltelefon i undervisningen.

Send skolebøgerne på pension og lad børnene tænde deres mobiltelefon i klasseværelset!

Sådan lyder den provokerende melding efter en test med mobiltelefoner i folkeskolen. Eksperimentet har nemlig vist, at mobiltelefonerne kan gøre "tør" undervisning interessant og dermed bidrage til, at eleverne tilegner sig ny viden.

I september gennemførte Dansk Naturvidenskabsformidling og Miljøministeriet eksperimentet, hvor 283 hold folkeskoleelever deltog i fire timers undervisning og efterfølgende konkurrence med mobiltelefonen som omdrejningspunkt.

SMS-integrationen bestod i, at eleverne fik spørgsmål tilsendt. Når de havde fundet svaret på internettet eller biblioteket og svaret, dukkede et nyt spørgsmål op på telefonen. Sideløbende skulle de aflevere besvarelser til læreren via email.

Efter de første evalueringer kalder arrangørene eksperimentet for en pædagogisk succes, fordi engagementet var højt, og fordi elevernes resulter var gode. Flere lærere har pointeret, at konkurrencen især skilte sig ud ved at fange de elever, der ikke er så gode til at følge med i traditionel undervisning.

»Dette er det bedste bud, vi endnu har set på at bruge mobiltelefoner til læring. Her er tale om en nyskabende og meget konstruktiv brug af mobiltelefoner,
computere og internet i undervisningen. Og det er tiltrængt. Generelt er der en stor interesse og store
pædagogiske visioner på området, men det kniber med konkrete ideer til, hvordan mobiltelefonerne skal
bruges rent praktisk-didaktisk,« siger Asger Harlung, der
er konsulent i e-læringspædagogik i det nationale center for e-læring, eVidenCenter i Århus.

Han gætter på, at eksperimentet kommer til at skabe mange lignende eksperimenter i fremtiden.

Indholdet i det pågældende eksperiment var en af hovedbegivenhederne i Dansk Naturvidenskabsfestival og en del af Miljøministeriets "1 ton mindre"-kampagne, der skal begrænse CO2-udslippet.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S