Hver tredje fastnet-kunde skifter til ip-telefoni

En teleanalytiker forventer at 30 pct. af fastnetkunderne vil skifte til ip-telefoni inden for de næste to år.

Det er nemt, hurtigt og helt gratis. Muligheden for at telefonere over internet har taget danskerne med storm og ventes at udvikle sig til en bombe under teleselskabernes fastnet-forretning, skriver Ingeniøren|net.

Teleanalytiker Torben Rune mener at mindst en tredjedel af fastnet-kunderne vil skifte til ip-telefoni.

»Det vil undre mig, om ikke 30 procent af kunderne er flyttet inden for to år,« siger han.

Konsulentfirmaet Devoteam Fischer og Lorenz er lidt mere forsigtig i sin vurdering, men skønner at mindst 20 pct. af de 2,6 millioner fastnet-kunder vil konvertere til ip-telefoni i løbet af et par år.

»Det vil betyde, at fastnetudbyderne mister en halv til en hel milliard kroner i abonnementsindtægt. De unge er svære at lokke fra mobiltelefonerne, og derfor er det primært kunder i andre aldersgrupper, som vil se en økonomisk fordel i at gå over til internettelefoni,« siger seniorkonsulent Jesper Haumann til Ingeniøren|net.

Siden 1999 er antallet af fastnetabonnenter hos TDC faldet fra 3,2 mio. til under tre millioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere