Konferencen New Media Days blev i denne uge afholdt i København. En af hovedtalerne var Andrew Keen, der fungerede som en kold klud i ansigtet på internetbegejstrede lyttere. For internettet dræber vores kultur, lyder kritikken fra Keen.
Det er nemlig undertitlen på Andrew Keens bog
The Cult of the Amateur. Han er indrømmer, at bogen er ment som en provokation, men der er alligevel alvor i stemmen, når han fremfører sine budskaber. Han mener for eksempel, at det eksploderende antal blogs stjæler opmærksomheden fra de mere traditionelle medier, hvilket igen har betydet afskedigelser i de gamle mediehuse.
»Det betyder, at standarden af vores medier bliver meget lavere. Jeg erkender, at mange etableredet medier som Fox eller skandalebladene ikke har en særlig høj kvalitet og kan finde på at levere løgn og latin, men jeg romantiserer stadig over firmaer som BBC og CBS, der er kendt som troværdige leverandører af nyheder«.
Han største bekymring er, at internettet i øjeblikket illustrerer en total foragt for autoriteter og etablerede medier.
»Jeg tror, at det stammer helt tilbage fra 60'er-oprøret, hvor man gjorde oprør mod alle autoriteter. På samme måde anklager man i øjeblikket journalister for at være en forlængelse af regeringer,« siger Keen, der er helt uening i den antagelse.
Keen udtrykker også bekymring for, at pladeselskaber, filmindustrien og andre mister penge i øjeblikket. Det er ifølge ham et tegn på, at økonomien bag web 2.0 er tvivlsom.
»Mange af mine modparter siger, at man bare skal lade markedskræfterne afgøre udviklingen. Men økonomien fungerer ikke. Reklamebureauer bliver skræmt væk. Googles brasilianske tjeneste, Orkut, indeholder en masse pornografisk og andet problematisk materiale. Så reklame-industrien kan være døende,« lyder det advarende budskab.
Andrew Kean deltog i en debat med Peter Hirschberg fra søgemaskinen Technorati. De to har vidt forskellige opfattelser af internettets påvirkning på samfundet. Læs modpartens argumenter i artiklen under relaterede artikler.