Artikel top billede

"Vi tager ikke kundernes it-drift som gidsel"

Datacenteret Interxion afviser, at have blokeret for en flytning af det krakkede Mondos servere til Atea.

Direktør i datacenteret Interxion Peder Bank kan ikke genkende den forklaring, som Ateas direktør Peter Trans i går gav til CRN om, hvorfor en række kunder – herunder Nordeas netbank – gik i sort.

Ifølge Peter Trans skete nedbruddet på grund af, hvad han betegner som en »forceret flytning« af Mondos servere hos Interxion til Atea, som skyldtes, at Interxion ikke ville give Ateas teknikere direkte adgang til Mondos servere. At kunderne derefter blev ramt af nedbrud skete ifølge Peter Trans på grund af et netværksproblem mellem Ateas driftscenter i Ballerup og Ateas hostingcenter i Taastrup.

At Mondos servere overhovedet skulle flyttes til Atea, er en konsekvens af, Atea i sommer overtog Mondos hostingaktiviteter.

I går meddelte Mondos bestyrelse med it-investor og hovedaktionær i Atea Ib Kunøe i spidsen, at man ville indgive konkursbegæring for Mondo.

Men hos Interxion siger direktør Peder Bank, at der på intet tidspunkt har været risiko for, at Ateas kunder ville komme i klemme, hvis overflytningen af Mondo-serverne var blevet udskudt til et senere tidspunkt.

»Vi har ikke haft samarbejdsproblemer med hverken Mondo eller Atea, og vi tager ikke en kundes drift som gidsel. Vi lever af stabil drift og har aldrig nægtet teknikere adgang til at rette fejl. Tidligere har vi været ude for, at kunder kom i problemer, men vi har altid sørget for, at driften fortsatte. Det er vigtigt, at mine kunder og deres slutkunder kan stole på, at vi holder systemerne kørende også i problematiske situationer,« siger Peder Bank, som ikke ønsker at oplyse, hvor mange penge Interxion har til gode hos det nu krakkede Mondo.

En anden Atea-kunde som i weekenden oplevede, at deres hjemmeside gik ned, er fodboldklubben FC København. Kommunikationschef Daniel Rommedahl bekræfter over for ComOns søsteravis CRN, at FCKs hjemmeside i løbet af lørdagen var nede i 14 timer.

»Serverne hos vores hostingleverandør blev flyttet uden vores vidende, og det betød, at vores hjemmeside ikke var tilgængelig i en periode,« siger Daniel Rommedahl.

Han oplyser, at Atea i et brev til sine kunder har oplyst, at man var bange for ikke at kunne få adgang til sit datacenter hos Interxion, og at man blev nødt til at flytte serveren på grund af nogle uoverensstemmelser med Mondo.

Det har ikke været muligt for CRN at få en uddybende kommentar til sagen fra Ateas direktør Peter Trans.

Ifølge Version2 skete flytningen af de omkring 150 hosting-kunder, som Atea har overtaget fra Mondo, fordi serverne og deres indhold i forbindelse med den senere konkurs i Mondo ville være blevet en del af konkursboet.

 

Få overblikket med ComONs nyhedsbrev. Tilmeld dig her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere