Hvis en netbutik går konkurs eller en handel simpelthen går i hårdknude, så er de danske forbrugere stort set chanceløse.
Og netop de to situationer er ting, der er medvirkende til, at nogle danskere holder sig væk fra nethandel, mener folkene bag Fion.dk.
Portalen har valgt en ny indgangsvinkel til at skabe sikker nethandel.
Fion.dk betaler kort og godt af egen lomme, hvis de butikker, der får lov til at reklamere på portalen, ikke kan - eller vil - leve op til deres forpligtigelser over for kunderne. På den måde skal de værste forhandlere sorteres fra.
Peger ikke fingre
Portalen udspringer af en undren.
»Vi fandt ud af, at under seks procent af den samlede omsætning foregår på nettet. Det gik vi så og filosoferede over for at finde ud af, hvad der skal til for at få udviklingen i gang. Og vi kom frem til, at den største hindring er, at folk ikke føler sig sikre,« siger direktør Nicky Glaven.
Fions sikkerhed består som sagt i, at portalen garanterer økonomisk for sine samarbejdspartnere. Garantien bygger på grundige tjek, hvor samtlige butikker er blevet besøgt og regnskaber, logistik og lignende ting er blevet gennemgået. Tjek der fortsættes jævnligt.
»Hvis vi så modtager usædvanlig mange klager om et firma, så kan vi simpelthen smide firmaet ud med det samme,« siger Nicky Glaven.
Det er på det område, at Fion.dk adskiller sig fra eksisterende sikkerhedsordninger, mener Nicky Glaven:
»Vi synes for eksempel, at E-mærket har gjort et godt arbejde. Men der er et problem ved modellen. Hvad nu hvis et firma har fået sit e-mærke og så går konkurs dagen efter? Så kan mærket ikke hjælpe forbrugerne, siger Nicky Glaven og uddyber, at Fions overtagelse af samarbejdsparternes garantiforpligtigelser strækker sig i op til to år efter købet.
Målet er at yde 5.000 kroner i garanti for alle handler, men butikkerne starter med 1.000 kroner og stiger løbende, når de optjener "troværdighed" hos Fion.
Er Fion skjult protest mod Trustpilot og E-handelsmærket?
»Vi peger ikke fingre ad nogen. Vi mener bare ikke, at der er meget substans i deres ordninger. De andre kommer med råd. Vi går ind og giver en kontant garanti. For eksempel kræver E-mærket, at man skriver på sine hjemmeside, at forbrugeren har 14 dages obligatorisk returret. Men hvad hjælper det? Vi er ligeglade, om det står på hjemmesiden. Bare forbrugeren får sine 14 dage, siger Nicky Glaven.
Firmaet har eksisteret siden 1993 som en detailforhandler af elektronik. Men er siden bevæget sig over til online handel. For cirka en måned siden åbnede Fion.dk.
Men Fion er stadig et ukendt varemærke i Danmark. Så hvordan vil firmaet overbevise sine brugere om at stole på Fion - frem for en vilkårlig webbutik. Og hvad hvis Fion selv går konkurs?
»"Tillid" er jo det vi gør. Fion eksisterer kun så længe, der er tillid til os. Det kan brugerne bruge som sikkerhed. For så snart Fion selv får den første klage, så er vi jo væk,« siger Nicky Glaven.
Han anerkender, at Fion ultimativt kan gå konkurs, og dermed ikke ville kunne leve op til de lovede garantier. Men ifølge direktøren så vil fællesskabet af butikker altid være interesseret i at fastholde portalen, fordi selve fællesskabet er med til at styrke deres troværdihed.
Indtil videre har over 500 danske netbutikker sagt ja til at deltage. De betaler maksimalt 1000 kroner om måneden for at optræde i portalen.
Der har indtil videre været to konkurser af firmaer, som var tilknyttet, og to andre fejlagtigt. Ingen købere har rejst krav mod Fion.