Internet-brugere som surfer med Firefox-browseren klikker kun sjældent på online-reklamebannere. Det viser en ny analyse, som annoncefirmaet Ad-Tech har foretaget. Blandt Firefox-brugere er det i gennemsnit kun 0,11 procent, som klikker på en netannonce. Til sammenligning er tallet 0,24 pct. for Mozilla, 0,3 pct. for Netscape og 0,5 pct. for Internet Explorer.
En del af forklaringen kan være, at Firefox er bedre til at blokere pop-up-reklamebannere og dermed skåner brugerne for mange af de reklamer, som IE-brugere bliver udsat for. Men ifølge Ad-Tech har Firefox-brugerne også helt generelt en anden surf-adfærd end brugere som anvender Internet Explorer.
Den samme undersøgelse viser, at andelen af Firefox-brugere i Europa er fordoblet fra to procent i august til 5,5 procent i slutningen af november. Firefox har dermed overhalet IE 5.5, som ligger på 5,15 pct., men IE 6.x dominerer fortsat med 79,6 pct.
Microsoft samlede andel af browser-markedet er dog faldet til 90 procent, mens Mozilla (2,5 pct.), Opera (1,01 pct.) og Netscape (0,92 pct.) kan notere en beskeden fremgang.