Google: Balloner skal udskifte sendemaster

Google overvejer nu at lade balloner med sendeudstyr stige til vejrs for at dække et trådløst mobilnetværk.

Det er firmaet Space Data Corp., der har luftet idéen med balloner overfor Google, der angiveligt er interesseret i at udføre den. Faktisk overvejer Google at opkøbe Space Data Corp. som tak for det gode råd.

Ballonerne, som skal bruges til netværket, bliver sendt 20 mil op i luften sammen med det nødvendige sendeudstyr. Efter et døgn vil udstyret dale til jorden med faldskærm, hvorefter en ny ballon kan stige op. Ballonen koster 50 amerikanske dollars, hvilket er under 300 kroner. Sendeudstyret koster 1.500 dollars, men kan altså genbruges, når Google via GPS har fundet frem til landingsstedet.

Én ballon kan i følge oplysningerne dække det samme areal som 40 sendemaster.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S