Fredag den 11. oktober løber den 10. kulturnat i København af staben, og 100.000 ventes at begive sig ud i aktiviteterne under den københavnske nattehimmel. I forhold til tidligere satser Kulturnatten i år betydeligt mere på Internettet. Tanken er at bruge mulighederne på nettet til at guide de besøgende rundt mellem de mange arrangementer og skabe en bedre helhedsoplevelse af Kulturnatten. Derfor kan man på www.kulturnatten.dk søge oplysninger om de mere end 600 arrangementer og lægge sit eget program direkte fra det nye website. Programmet kan printes ud og tages med i hånden, når de besøgende bevæger sig fra aktivitet til aktivitet i Kulturnatten.
Selv om kulturarrangementet kun foregår over en enkelt aften, kræver det grundige forberedelser, og i den sammenhæng har websitet spillet en langt større rolle end tidligere.
"Vores nye website er stærkt medvirkende til at skabe en bedre kulturoplevelse. Med den nye løsning kan vi selv opdatere programmet, når nye arrangementer kommer til. Og vi har fået mulighed for at udsende nyhedsbreve i samme designramme som selve websitet. På den måde kan vi også brande Kulturnatten," siger Kim Røssell, kontorchef hos Kulturnatten.
Kulturnattens nye website er opbygget med Content Management Systemet, Composite CMS. Et system, som også anvendes af en række andre kulturinstitutioner som for eksempel den igangværende Kulturbro 2002 og den netop overståede kulturfestival Golden Days in Copenhagen.
"Systemet har stor succes i kulturlivet, fordi Composite CMS i mange løsninger er fuldt integreret med databasen hos kultursitet Kulturnaut. Derfor kan man på de respektive websites foretage omfattende søgninger og selv sammensætte program i stil med de muligheder, der også findes på Kulturnattens nye website," siger administrerende direktør Oskar P. Lauritzen, Composite Netsystems.