Google affejer EU

Hvor længe en søgemaskine gemmer data er et sikkerhedsspørgsmål og vedkommer ikke databeskyttelsesfolk i Europa, mener Googles privatlivskonsulent, Peter Fleischer.

Den periode Google vælger at gemme data om brugernes søgninger på nettet har intet at gøre med databeskyttelse, mener Google.

Fleischer sagde i et podcast til britiske OUT-LAW Radio, at EUs direktiv for, hvor længe data må gemmes, hører under sikkerhed og ikke persondatabeskyttelse. Fleischer mener derfor ikke, at sagen angår Artikel 29-gruppen, som har udtrykt bekymringer over, hvor længe Google gemmer data om forbrugerne i EU.

»Det er interessant for mig at høre, hvad en embedsmand indenfor persondatabeskyttelse mener om, hvor længe data må lagres. Men det svarer til at spørge en mand, der arbejder ved jernbanen om, hvad han mener om lovgivning om luftfart. Det er bare ikke deres område,« siger Fleischer.

Artikel 29-gruppen er en gruppe af eksperter og embedsmænd, der arbejder med persondatabeskyttelse for EU. Gruppen har udtrykt bekymring over, hvor længe Google gemmer data om søgninger på nettet, fordi Google samtidig registrerer brugerens IP-adresse.

Google har selv foreslået at begrænse dette tidsrum til 18 måneder og så gøre registreringen anonym. Forslaget har dog ikke overbevist Artikel 29-gruppen, der stadig overvejer sagen.

Siden har Google sagt, at selskabet er nødt til at gemme data så lang tid, fordi EUs regler på området forlanger det.

Artikel 29-gruppen mener dog, at de love, Google henviser til, ikke er relevante for deres søgedata.

Philippos Mitletton, der arbejder for EU Kommissionens databeskyttelsesenhed, som er repræsenteret i Artikel 29-gruppen, har uddybet overfor den it-juridiske nyhedsside OUT-LAW.com, at reglerne kun gælder for offentligt tilgængelig elektronisk kommunikationsservice og offentlige kommunikationsnetværk, men ikke søgemaskiner. Googles søgemaskine og dens data hører derfor ikke under det direktiv, Google henviser til.

OUT-LAW Radio kontaktede EU Kommissæren for retlige anliggender, frihed og sikkerhed og spurgte om, hvorvidt det var hensigten, at EUs direktiver omfattede søgehistorik. Kommissærens kontor var enige med embedsmændene tilknyttet Artikel 29-gruppen i, at søgehistorik ikke falder under direktiverne.

Men i sidste ende er det måske også ligegyldigt, da Fleischer erkendte, at Google i alle tilfælde ville forfølge deres egne planer om en 18-måneders lagringsperiode før anonymisering, uanset hvad EUs love siger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil