Teleankenævnets årsberetning blev offentliggjort i går - men med en del manglende oplysninger.
I årets rapport er der nemlig ikke sat firmanavne på de klager, som nævnet har behandlet i årets løb. Derfor kan forbrugere ikke længere se, hvilke teleselskaber der har flest utilfredse kunder.
Det skal ændres, lyder kritikken fra Forbrugerrådet.
»Det er utroligt ærgerligt, for den oplysning har været meget effektiv, når forbrugerne skulle vælge deres teleselskab. Prisen er jo kun ét parameter ud af flere. Når man ser, hvad kunderne kan komme ud for hos teleselskaberne, er antallet af klager en rigtigt god indikator for, om man skal benytte det ene eller det andet selskab,« siger Camilla Hersom, formand for Forbrugerrådet.
Men det er ikke bevist, at ankenævnet har udeladt oplysningerne.
Grunden til de manglende detaljer er, at IT- og Telestyrelsen har ændret procedure og i øjeblikket ikke offentliggør detaljer for de mindste selskaber.
Derfor har ankenævnet helt undladt at bringe oversigten i år. De store selskaber får i sagens natur mange klager, men det er ofte de mindre selskaber, der er de største "syndere", hvis man har mulighed for at sammenligne deres markedsandele med antal klager.
Ændringen hos telestyrelsen skyldes, at nogle virksomheder mener, at oplysningerne bør være hemmelige. Det undersøges i øjeblikket.
Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien, der står bag klagenævnet, beklager, at firma-oversigten ikke er med i år, da de er med til at skabe gennemskuelighed i branchen og forbedre kundernes muligheder. Direktør Ib M. Tolstrup håber at have firmanavnene med på listen næste år.
Årets tre hyppigste årsager til klagesager i nævnet var:
"Fortolkning af og ændring i aftalevilkår, "Regningsklage" og "Mangler ved det leverede". De tre punkter var også de hyppigste årsager sidste år.
Det totale antal klager er faldende. Det tilskriver Ib Tolstrup, at ankenævnet offentliggør sine afgørelser og dermed er med til at skabe klarhed på området. Desuden mener han, at branchen generelt er blevet bedre til at betjene sine kunder.