Teleankenævnet skjuler de utilfredse kunder

Teleankenævnets årsrapport plejer at blotlægge de firmaer, der har modtaget flest klager i årets løb. Men i år er den oplysning pillet ud af rapporten.

Teleankenævnets årsberetning blev offentliggjort i går - men med en del manglende oplysninger.

I årets rapport er der nemlig ikke sat firmanavne på de klager, som nævnet har behandlet i årets løb. Derfor kan forbrugere ikke længere se, hvilke teleselskaber der har flest utilfredse kunder.

Det skal ændres, lyder kritikken fra Forbrugerrådet.

»Det er utroligt ærgerligt, for den oplysning har været meget effektiv, når forbrugerne skulle vælge deres teleselskab. Prisen er jo kun ét parameter ud af flere. Når man ser, hvad kunderne kan komme ud for hos teleselskaberne, er antallet af klager en rigtigt god indikator for, om man skal benytte det ene eller det andet selskab,« siger Camilla Hersom, formand for Forbrugerrådet.

Men det er ikke bevist, at ankenævnet har udeladt oplysningerne.

Grunden til de manglende detaljer er, at IT- og Telestyrelsen har ændret procedure og i øjeblikket ikke offentliggør detaljer for de mindste selskaber.

Derfor har ankenævnet helt undladt at bringe oversigten i år. De store selskaber får i sagens natur mange klager, men det er ofte de mindre selskaber, der er de største "syndere", hvis man har mulighed for at sammenligne deres markedsandele med antal klager.

Ændringen hos telestyrelsen skyldes, at nogle virksomheder mener, at oplysningerne bør være hemmelige. Det undersøges i øjeblikket.

Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien, der står bag klagenævnet, beklager, at firma-oversigten ikke er med i år, da de er med til at skabe gennemskuelighed i branchen og forbedre kundernes muligheder. Direktør Ib M. Tolstrup håber at have firmanavnene med på listen næste år.

Årets tre hyppigste årsager til klagesager i nævnet var:
"Fortolkning af og ændring i aftalevilkår, "Regningsklage" og "Mangler ved det leverede". De tre punkter var også de hyppigste årsager sidste år.

Det totale antal klager er faldende. Det tilskriver Ib Tolstrup, at ankenævnet offentliggør sine afgørelser og dermed er med til at skabe klarhed på området. Desuden mener han, at branchen generelt er blevet bedre til at betjene sine kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere