I øjeblikket er der en heftig amerikansk jagt på webhoteller, der hoster de "irriterende" kunder, der spammer vores indbakker eller er kendt for at administrere botnets.
Nu har jagten båret frugt, og selskabet McColo er blevet tvunget til at lukke.
En grundig undersøgelse fra avisen Washington Post beviste, at McColo tilhørte den del af branchen, der ikke havde problemer med at servicere spammere og andre lyssky virksomheder.
Artiklerne fra Washington Post fik McColos leverandører - netværksfirmaerne Global Crossing og Hurricane Electric - til at afbryde deres aftaler. Og i øjeblikket er McColos hjemmeside og forretning sat ud af spillet.
Farvel spam
Lukningen af McColo har haft en enorm konsekvens ifølge sikkerhedseksperter.
Især udsendelsen af spam er angiveligt gået mærkbart ned. Sikkerhedfirmaet Ironport rapporterer om et globalt fald på næsten 70 procent. Men det er tvivlsomt, om faldet bliver permanent.
»Nedgangen er uden sidestykke, men den bliver midlertidig, for spammerne vil helt sikkert flytte deres aktiviteter fra Nord-Amerika til andre steder med mindre kontrol,« siger en talsmand fra Ironport.
McColo var som omtalt kendt for at lægge plads til folk, der roder med massemails via botnets. For nylig kom det frem, at der går over 12 millioner spammail på en kundehenvendelse. I det lys må man også forvente, at de pågældende firmaer hurtigt forsøger at få hjulene til at køre rundt igen.