Indisk it-outsourcing handler om mere end bare prisen. Men amerikanske virksomheder, som har oprettet datterselskaber i Indien, er alt for fokuserede på at spare penge. Det mener Stephanie Moore fra it-analysefirmaet Forrester, som kritiserede sine landsmænd under konferencen GigaWorld IT Forum Europe i Barcelona, skriver Ingeniøren|net.
»De amerikanske virksomheder fokuserer helt og aldeles på lavpriser, mens inderne er meget mere opmærksomme på at konkurrere på kvalitet. Dermed kan inderne tilbyde langt mere sofistikeret arbejde, især på området applikations-implementering,« sagde Stephanie Moore.
Ifølge Forrester er de amerikanske-ejede outsourcing-leverandører i Indien dårlige til at udvikle deres processer og metoder, mens de lokale indiske firmaer er bedre til at levere kvalitet inden for den aftalte tidsramme.
»De amerikanske leverandører bruger næsten ingen tid eller penge på at perfektionere deres offshore leverancer. Det er ikke deres kernekompetence,« sagde Stephanie Moore ifølge Ingeniøren|net.
Selvom de amerikansk-ejede selskaber betaler en bedre løn, er arbejdet meget ensformigt, mens de indiske firmaer satser på udviklingsopgaver og derfor kan tiltrække mere motiverede medarbejdere.
Stephanie Moore anbefaler at vælge en indisk-leverandør, hvis man skal have udført udviklingsopgaver eller support-arbejde, mens de globale spillere som CSC, EDS og IBM er bedst til infrastruktur-opgaver.