SMS kviklån anmeldt for åger

Ågerpriser og vildledende markedsføring. Nu er SMS Kviklån meldt til både politiet og forbrugerombudsmanden.

Det nye lånefirma SMS Kviklån er meldt til politiet for åger af Forbrugerrådet, da beregninger viser, at de årlige omkostninger er på et sted mellem 13.000 og 538.000, alt efter hvilket lån, man vælger. Det skriver Berlingske Tidende lørdag.

SMS Kviklån er også blevet meldt til forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Det skydles, at lånefirmaet har ført sig frem med ÅOP på 35 procent, og på firmaets hjemmeside markedsføres lånene med ÅOP på mellem 20 og 35 procent. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

Forbrugerrådets afdelingschef, Karsten Kolding, fortæller til Berlingske Tidende, at SMS-lånene er problematiske, da de er uigennemskuelige og dyre.

»Jeg vil opfordre forbrugerne til at holde sig langt væk. Det er både dyrt og dumt at optage SMS Kviklån,« advarer Karsten Kolding.

ComON skrev tidligere i år, om den svenske pendant Mobillån, der blev dømt for falsk markedsføring. Derfor fik firmaet forbud mod at markedsføre sine produkter.

Den daværende svenske diskussion ligner den danske. Firmaet skal oplyse ÅOP, men opererer med en række dyre gebyrerer, som er svære at gennemskue. Derfor løber renterne løbsk, specielt hvis man ikke betaler til tiden.

Som direktør John Norden fra mybanker.dk siger til Jyllands-Posten:

»Vi taler om renter, der får en rocker til at blegne.«

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil