Respekterede firmaer ryger i hajnettet

Sure kunder klager både over suspekte annoncehajer og mere respekterede virksomheder på Håndværksrådets hotline mod svindlere.

Som svar på annoncehajers svindel har Håndværksrådet oprettet en hotline, hvor mindre virksomheder kan klage, hvis de er blevet narret til at betale penge for værdiløse annoncer på nettet. Men der kommer ikke kun klager over svindelvirksomhederne; også anerkendte virksomheder klager kunder over. Flest klager får De Gule Sider.

»Klager kan være over lidt af hvert, men ofte mener kunderne ikke, at de har bestilt et projekt,« siger jurist Jeppe Rosenmejer fra Håndværksrådet.

»Ofte er der en misforståelse mellem mellem sælger og kunde,« siger Jeppe Rosenmejer.

Han fortæller, at nogle problemer også har været omkring kommunesammenlægningerne. Så har der været forvirring omkring, hvor virksomhederne skal være opført, og det er så ikke forløbet gnidningsfrit.

»Vi har primært fået henvendelser omkring De Gule Sider, når det handler om klager omkring mere anerkendte virksomheder,« fortæller Jeppe Rosenmejer.

Håndværksrådet har ikke ført statistik over klager over de mere respekterede selskaber, men vurderer at omtrent 10 har klaget over De Gule Sider i de to år klagelinjen har eksisteret.

Hos De Gule Sider beklager PR og branding manager Gitte Blixt, at nogle kunder føler sig dårligt behandlet, men hun bliver ikke bekymret over, at Håndværksrådet har fået ti klager. De Gule Sider har nemlig 85.000 kunder.

»Vi har 350 salgskonsulenter, og der vil måske altid være nogen, der arbejder på en anden måde, end vi vil have det,« siger Gitte Blixt.

«Der kan jo ske smuttere engang imellem,« fortsætter hun og fortæller, at De Gule Sider uddanner sine sælgere, for at sikre ordentlig kommunikation.

Men De Gule Sider har også selv været ofre for annoncehajerne, da sælgere med urent mel i posen ofte har udgivet sig for at være fra De Gule Sider for at komme i kontakt med mulige ofre.

Derfor har De Gule Sider på sin hjemmeside selv en henvisning til Håndværksrådets hotline.

Håndværksrådets jurist, Jeppe Rosenmeier, påpeger, at man ikke anser klage over velrenommerede firmaer som et stort problem, og at rådet modtager færre klager over De Gule Sider end over en mindre annoncehaj.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job