Targit i Hjørring: Vi vil ikke være en "feature-zombie"

BI-virksomheden Targit holder stramt fokus på helheden, når deres 17 mand videreudvikler, for at undgå at blive en "feature-zombie".

Targit, der tjener stadigt flere penge på at sælge deres egenudviklede Business Intelligence (BI), er blandt andet oppe mod store konkurrenter som SAS Institute og IBM's Cognos, når de skal sælge deres egen BI Suite.

Hvordan sikrer udviklingsdirektør Morten Middelfart, der bor i USA og desuden er medstifter og medejer af Hjørring-virksomheden, at Targits teknologi er værd at betale for i fremtiden?

"Vi har et holistisk syn på BI," siger Morten Middelfart.

Ordet, der betyder noget i retning af "helhedsmæssigt", synes næsten alt for oplagt for Business Intelligence. Selve konceptet for BI, at samle og præsentere data overskueligt, er netop at skabe helhed. Morten Middelfart insisterer: Ikke alle inden for BI har et holistisk syn, som nordjyderne har, siger han. Targit går efter at sikre, at kunderne nemt kan bevæge sig ind og ud af de forskellige elementer i softwaren: Analyse, rapport, dashboard - hvad som helst blandt de omtrent 100 features i produktet.

"Med færrest mulige klik og ved at observere data skal kunderne kunne orientere sig, eksempelvis når noget går galt, og der skal træffes en hurtig beslutning," siger Morten Middelfart.

Det betyder konkret, at Targit går efter, at kunderne ikke behøver at starte en ny applikation, blot fordi de vil se en ny sammenhæng mellem data. Det hele skal ligge ét sted.

 

Den enkelte feature er ikke vigtig

"Det væsentlige er ikke den enkelte feature, men sammenhængen mellem features," siger Morten Middelfart.

Netop når virksomhedens 17 mand skal videreudvikle produktet, skal de have strengt fokus på, at nye funktioner skal fungere i sammenhænge med de øvrige.

"Nogen gange sker det, at der er en feature, man ser sig varm på, det kunne være Google eller noget andet, så skelner man ikke så meget til, hvordan featuren bidrager til helheden i produktet. Der findes jo nogle, der er feature-zoombies. Bare noget er hot, det kunne  være noget med search, så er det noget, man skal have. Men det væsentlige er ikke, hvordan man teknologisk gør noget, men hvordan det forbedrer brugerens situation," siger Morten Middelfart.

Han hævder, at Targit BI Suite som det er i dag er konkurrencedygtigt flere år ud i fremtiden. Alligevel vil han gerne løfte lidt af sløret for, hvad de 17 mand arbejder på.

 

Arbejdsplanen hos Targit

Det er vigtigt for Targit at optimere den grundlæggende motor i BI-softwaren med opdateringer. Den seneste opdatering kom i marts med nye funktioner, hvor systemet blandt andet automatisk generer informationer om, hvilke data man sidder med. Desuden har firmaet for nyligt for nogle alpha-brugere tilbudt ekstra cloudfunktioner til løse datasæt som add-on. Administrerende direktør Morten Sandlykke har desuden forklaret til ComON, at firmaet er opmærksom på, at flere ting rykker indenfor cloud computing, men at de endnu ikke har oplevet en større efterspørsel på SaaS. Men det kommer, er forventningen i Hjørring.

Et vigtigt mål er derfor at sikre sig, at deres produkter kører multibrowser. Firefox, Internet Explorer, Chrome og Opera skal alle kunne køre applikationer fra Targit.

 

Mobile trends

Den mobile trend, hvor alle kan tilgå applikationer hvor som helst, har Targit også så småt hægtet sig på. Firmaet har udviklet en applikation til iPhone og iPad. De næste mobile platforme, som Targit vil udvikle til, bliver højst sandsynligt Googles Android og BlackBerry, der er store blandt firmaets amerikanske business-kunder. Generelt arbejder Targit på at skabe en stram infrastruktur, så det er nemt at implementere softwaren på forskellige platforme.

En sidste langsigtet udvikling, som udviklerne har fokus på, er at gøre produktet mere lækkert at se på. Det betyder, at Targit vil tilføje en mere "lækker" animeret grafik, eksempelvis hjul der ruller lidt eller kører i en karussel. Det er mere iPhone-agtigt, som han siger, mens man næsten kan mærke smilet i den anden ende gennem telefonrøret til Florida, hvor Morten Middelfart bor i dag.

Da ComON spørger, hvordan det passer sammen med ønsket om ikke at være feature-zoombie, erkender han, at det ikke nødvendigvis er grafiken, der flytter brugeren rundt i beslutningsprocessen hurtigere. Det er også derfor, at Targits udviklere ikke smider alt, de har i hænderne, for at skabe lækker grafik. Det bliver pudset af over flere opdateringer.

"Somme tider skal man bare acceptere, at brugeren somme tider ønsker lidt pænere grafik. Men det kan også være mulighed for at få et snapshot af en analyse. Det er ikke bare bells and wissels. Det er også muligheden for at få overblik hurtigere," siger Morten Middelfart.

Endnu en udvikling, Targit har fokus på, er hastigheden, så brugerne ikke skal vente på at få data præsenteret.

"Vi har også lavet nogle ting omkring væsentlige forbedringer i forbindelse med, hvordan man bruger hukommelsen. Brugerne vil have tingene hurtigere og hurtigere. Så vi arbejder meget med hukommelsesforbruget. Vi får jo mere hukommelse at arbejde med, og der er mere hastighed i processeren, så vi kan bruge endnu mere hukommelse til at lade systemet svare dig hurtigere. Det er i virkeligheden normal sund og god it," siger Morten Middelfart.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere





Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.