Tyskere kanøfler danske telefonselskaber

Det tyske teleselskab Deutsche Telekom kæmper stadig for sin eneret til den lyserøde farve i firmaets logo. I første omgang gik tyskerne efter Telia, som imidlertid afviste anklagen. Nu har tyskerne kastet interessen over de mindre firmaer Debitel og Mtel.

Et tysk teleselskab har ikke opgivet forhåbningen om at tage patent på farven lyserød.

Sidste år kunne ComON skrive, at Deutsche Telekom forsøgte at tage eneret på farven magenta i logoer ved at lægge sag an mod Telia, der benytter samme røde farvenuance.

Tyskerne forsøgte ved en fogedsag at fratage Telia retten til at bruge farven, indtil en eventuel retssag var overstået. Men det fik man ikke umiddelbart ret i. Men selskabet har anket afgørelsen, som bliver behandlet i slutningen af januar. Efterfølgende vil man begynde en egentlig retssag om magenta-farven.

I løbet af det halve år, der er gået siden de første retsmøder, har det tyske selskab ikke trukket følehornene til sig. For eksempel har de mindre danske teleselskaber Debitel og Mtel modtaget advokatskrivelser fra tyskerne.

»De kontaktede os på et tidspunkt, fordi vi vist nok havde brugt farven som baggrund i noget marketing. Så vi har besvaret deres brev med en ordlyd i stil med: "Venner, det her er vist lidt for langt ude. Prøv lige at tænk jer om en ekstra gang,« fortæller direktør Per Nielsen fra Debitel.

Og siden har Debitel ikke hørt mere til sagen.

Det har til gengæld Mtel, der sidste år valgte at skifte farve i kølvandet på den tyske henvendelse. Firmaet oplyser til ComON, at man simpelthen ikke orkede at begynde en langvarig juridisk diskussion i kølvandet på tyskernes henvendelse på flere hundrede sider.

Også i Sverige skal det lyserøde slag udkæmpes. Ifølge svenske E24 har Deutsche Telekom krævet 65 millioner svenske kroner af Telia for at bruge farven i Sverige.

Det er i øvrigt ikke kun i Skandinavien, at den lyserøde krig er i gang. Også i Holland har tyskerne forsøgt sig. Det har fået hollændere til lave dette humoristisk gravskrift over farven magenta.

På den anden side kan Deutsche Telekom have god årsager til at kæmpe for sin farve. Ifølge analysebureauet BBDO er tyskernes logo et af de mest værdifulde i Europa.

Den nuance, sagen handler om, hedder #FF0090.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil