TDC og Telia hæver fastnetpriser

TDC har fået lov at hæve prisen på sine fastnetabonnementer, mens prisen på andre ydelser falder. Konkurrenten Telia følger med. Det er ikke prisen, der skal få danskerne til at vælge Telia i fremtiden.

Telia har netop som det hidtil eneste teleselskab udover TDC varslet prisstigninger på fastnettelefoni fra nytår.

Der bliver tale om en moderat stigning i prisen på et almindeligt fastnetabonnement, der stiger fra 297 kroner per kvartal til 327 kroner per kvartal.

Hos den absolutte markedsleder i Danmark, TDC, der har 2,4 millioner fastnetabonnenter, stiger priserne fra 351 til 357 kroner.

TDC hæver prisen efter forhandlinger med IT- og Telestyrelsen, og prisstigningen rammer også de konkurrenter, der køber sig til adgang til TDC's telefonnet.

- Stigningen er nødvendig for os, hvis vi skal have forretningen til at hænge sammen. Vi skal ikke konkurrere på pris alene, siger direktøren i Telia Networks, Jesper Zerlang, der ikke er bange for, at varslingen om nye priser skræmmer kunder væk.

For nylig omlagde Telia sin strategi for den danske forretning, og alle forretningsområder, der ikke kunne tjene penge, blev enten lukket eller lagt på is.

Går efter TDC's vanekunder

Fastnetforretningen fortsætter imidlertid med ambitionerne i behold, og Jesper Zerlang har tidligere givet udtryk for, at selskabet ser et stort markedspotentiale i mange af TDC's kunder, der af lutter vane bliver hos det tidligere telemonopol.

Telia har ifølge IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik cirka 70.000 fastnetkunder, og det tal skal sættes i vejret - uanset prisstigningen.

- Men vi satser mere på at levere den bedste fakturering og den bedste kundeservice, end på at være billigst, siger Jesper Zerlang, der om et par måneder forventer at have mod på at indføre nye tjenester, vi ikke hidtil har set herhjemme.

Disse tjenester vil Telia hente fra moderselskabet i Sverige, der tilbyder sine kunder en palette af fastnettjenester. Senest har Telia introduceret chat-tjenester, hvor unge for eksempel kan diskutere tv-programmer i grupper via telefonen - inspireret af internettets chat-fora.

Telia var efter første halvår i år Danmarks fjerde største fastnetoperatør, overgået af TDC, Tele2 med 104.000 kunder og Debitel med 101.000 kunder.

Hverken Tele2 eller Debitel har varslet prisstigninger på abonnementer fra nytår.

- Det har jeg ingen kommentarer til, siger direktør Per Nielsen, Debitel.

- Den slags melder vi i givet fald ud i sidste øjeblik, siger informationsdirektør Ebbe Jørgensen, Tele2.

Også prisfald på vej

IT- og Telestyrelsen har imidlertid også sænket nogle af TDC's maksimalpriser. Den gennemsnitlige privatforbruger vil med de nye priser opleve et realprisfald på fire procent målt i faste priser i 2003.

Private ISDN2-kunder hos TDC oplever en prissænkning på over 10 procent fra 501 kroner for tre måneders abonnement til 447 kroner.

Telia har valgt at sætte denne pris op med tre kroner per kvartal. På markedet for ISDN2-abonnementer har TDC dog 92 procent af kunderne, mens Telia lige nøjagtigt runder én procent med sine godt 4.000 ISDN2-kunder.

Minutprisen for opkald fra fastnettet til mobiltelefoner falder mere mærkbart hos begge selskaber, nemlig fra 1,75 kroner til 1,60 kroner i dagtimerne.

Minutprisen for samtaler mellem danske fastnettelefoner ændres ikke, mens udlandstaksterne generelt falder - for TDC's vedkommende med ni procent i gennemsnit.

Relevant link:

Meddelelse om TDC's maksimalpriser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis