Dansk Bank bruger en milliard på netbank

400 udviklere skal gøre Danske Banks online-systemer hardwareuafhængig og mere brugervenlige.

It-udvikling har sin pris, og i bankverdenen er udviklingsprojekterne ikke mindre kostbare end andre steder – snarere tværtimod.

I Danske Bank har man taget udviklings-tyren ved hornene og lavet en liste over alle de projekter der skal til, for at banken føler, at den kan kalde sig førende på det digitale felt. Listen har fået et budget: Ikke mindre end en rund milliard kroner har Dansk Bank sat af over to år for at gennemføre forbedringer af netbank og digitale tjenester.

Milliarden skal ses i forhold til det samlede it-budget, som banken opererer med: knap fem milliarder kroner.

CRN’s søstersite ComON har spurgt den ansvarlige for bankens onlinesystemer, afdelingsdirektør Simon Steen-Petersen, hvorfor der skal en milliard til for at skrue lidt på netbank og hjemmeside.

»Det er jo ikke en milliard, der skal brændes af på tre måneder, men derimod en langsigtet investering. Målet er, at det skal være muligt for alle at betjene sig online. Så fremover skal online-bank-besøg ikke bare være transaktionsbaseret, men også give mulighed for handel, rådgivning og erhvervelse af nye bankprodukter. Man skal for eksempel kunne få rådgivning om konvertering af realkreditlån og rentetilpasning bare ved at gå på nettet,« siger han.

Kunne man ikke implementere en rådgivnings-funktion på nettet for en del færre penge?

»Jo, simple chatfunktioner kan selvfølgelig nemt laves. Men for os handler det lige så meget om at nå dertil, hvor kunderne kan guides frem til at træffe de rigtige og kvalificerede beslutninger i deres pengesager. Det lyder måske meget enkelt at omlægge lån online, men for at det kan ske elektronisk, og sagen ikke først skal gennem fire personer i forskellige afdelinger, så skal man altså ind og pille i back office-systemerne. Og det bliver komplekst,« forklarer afdelingsdirektøren.

Sikker, venlig og uafhængig
Når de milliard-dyre udviklingsprojekter er gennemført, vil Danske Banks netbank blandt andet have fået højere sikkerhed, større brugervenlighed og så vil den være hardware-uafhængig.

Sidstnævnte aspekt vil kunderne allerede kunne glæde sig over til sommer, hvor deres netbank ikke længere vil være bundet til én pc, sådan som tilfældet er det i dag. I stedet skal brugerne i fremtiden kun bruge en browser, som i princippet kan køre på al hardware fra smartphones til en hvilken som helst pc et hvilket som helst sted i verden.

Milliarden gælder ikke kun netbanken. En mindre del af investeringen gælder en ny hjemmeside til bankens erhvervskunder og Danske Banks online-systemer skal generelt set forbedres på en lang række punkter.

Danske Bank står selv for udviklingsprojekterne. I omegnen af 400 udviklere bliver dedikeret til projekterne som deres primære opgave.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere