Redaktøren mener: Prisens magt

Priskrigen raser, lyder det fra distributører. Men så gør dog noget for at undgå det tilbagevendende mareridt!

Distributører raser over den priskrig, som nu igen har ramt branchen.
»Markedet er vanvittigt«, »det er en slags anorexia«, »hjernedød priskrig« - sådan lyder det fra førende broadline-aktører, som må slås om forhandlernes gunst med det mest primitive af alle våben.
Vreden retter sig mod de største distributører, men den kunne ligeså rettes mod andre led i kanalen. For priskrigen kan kun holdes i gang, hvis to faktorer føder den.

For det første er forhandlerne mere pressede end nogensinde. Kundernes fokus på indkøbsprisen er ikke blevet reduceret på trods af de fleste leverandørers konstante forsøg på at banke TCO-budskabet ind i kundernes hoved. Kunderne fortsætter med at krejle på indkøbsprisen. Og forhandlerne krejler videre, fordi de ikke har råd til andet.

For det andet har mange leverandører så bred en salgskanal, at de nærmest beder om priskrig. Det virker, som om der internt i mange leverandørselskaber foregår en stillingskrig. Den står mellem de kanalansvarlige, som breder distributionen ud og derved øger fokus på indkøbsprisen, og de markedsføringsansvarlige, som prædiker et TCO-budskab, der skal sænke fokus på indkøbsprisen.

Hvis den aktuelle priskrig går hen og bliver et permanent fænomen, løser problemet med den alt for brede kanal sig helt af sig selv. For så vil nogle af de mindre velbeslåede distributører vælge at sige farvel til nogle af deres markeder og freden vil igen sænke sig over kanalen. Survival of the fittest - ja - men en udvikling, som er uden for både leverandørernes og distributørernes kontrol.
Imens kan forhandlerne glæde sig over de gode priser - så længe købers marked varer.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS