Værdien af business intelligence (BI) bliver jævnligt diskuteret, men hos et af landets største firmaer har BI givet mærkbare resultater.
Hos Post Danmark praler man med, at implementeringen af business intelligence har givet ny indsigt i forretningen, og at virksomheden er uafhængig af specialiserede personer i det overordnede analysearbejde.
Helt konkret kan produktionslederne på de forskellige postcentre hente informationer om, hvor meget post de kan forvente at modtage fra andre postcentre. Den information kan så bruges til at planlægge produktionen og bemande sorteringsmaskinerne.
»15 minutter efter at data er i systemet, kan jeg hente en rapport fra systemet, eksempelvis over brevmængden fra vores postcentre og få det fulde overblik over dagens distribution. Systemerne giver os overblik og er blevet omdrejningspunkt i både vores strategiske planlægning og i operationelle beslutninger. Samtidig gør systemerne os langt mindre sårbare og uafhængige af den enkelte medarbejders kompetencer, fordi vi nu alle kan trække viden ud af systemet,« forklarer Business Intelligence Manager Martin Ytting fra Post Danmark.
Det er softwarehuset Component Software, der har udviklet løsningen til Post Danmark. Selve arbejdet med business intelligence har betydet implementering af SAP og Business Objects, der netop er blevet opkøbt af førstnævnte.
Post Danmark har for få år siden gennemført en af Danmarks største SAP-implementeringer, der ifølge kilder, der var tæt på projektet, havde en samlet udgift på over en milliard kroner.