Europæisk frygt for Google/Double-Click

Sammenslutningen af europæiske forbrugerorganisationer (BEUC) frygter, at Googles køb af Double-Click truer europæiske forbrugeres privatliv.

BEUC, der blandt andet har det danske Forbrugerrådet som medlem, advarer lovgivere i EU om, at Googles erhvervelse af online reklameselskabet DoubleClick kan skade privatlivet i EU og begrænse forbrugernes valg af indhold på nettet.

Ifølge BEUC's juridiske rådgiver, Cornelia Kutterer, har BEUC bedt EU Kommissionen og andre europæiske myndigheder om at undersøge sagen, selv om Google og Double-Click endnu ikke har bedt om godkendelse i EU.

»De har databaser, der supplerer hinanden med private data. Hvis disse føres sammen kan det føre til en overtrædelse af brugerens private rettigheder,« sagde Kutterer til Associated Press.

I et brev til myndighederne beskriver BEUC, hvordan den kombination kan udnytte informationer om brugerne.

»Aldrig tidligere har et enkelt selskab haft markedsmæssig og teknologisk magt til at indsamle og udnytte så meget information om, hvad en bruger foretager sig på internettet,« hedder det i brevet.

EU ser i forvejen på, hvor længe Google lagrer søgehistorien på deres brugere. Det amerikanske forbrugerbeskyttelsesorgan, Federal Trade Commission, besluttede for et par uger siden at undersøge blandt andet Googles køb af Double-Click, fordi man frygtede, at netop denne sammenlægning ville give selskabet adgang til en hidtil uset mængde data om forbrugernes søgninger og vaner online.

Google benytter cookies og bruger-logs til at indsamle informationer om brugerne. Ifølge Google er disse data nødvendige for bedre at forstå brugerne, så man kan give dem mere relevante søgeresultater og reklamer.

Google har ikke kommenteret BEUC's bekymringer, men har før udtalt, at købet af DoubleClick ikke udgør nogen trussel for konkurrencen.

BEUC mener ikke, at folk, der givet detaljerede oplysninger til DoubleClick, har kunnet forestille sig, at disse kunne blive videregivet til Google. Desuden frygter man, at Google og DoubleClick kunne monopolisere al annoncering på nettet. Når det lægges sammen med Googles dominans på video-området gennem YouTube, tegner det ifølge BEUC et billede af et internet, der er helt domineret af Google.

»Forbrugere ville ikke have nogen reel mulighed for at vælge en anden service, end den Google tilbyder, eller blot at undgå at dele personlige data med Google,« skriver BEUC og vurderer, at det kan få negative konsekvenser for, hvor mangfoldigt et udvalg, der vil være tilgængeligt online, fordi et website så vil være nødsaget til at være en del af Googles netværk for at være kommercielt rentabelt.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S